Udenlandske avisbiler uden afgift

Danske avisfirmaer bruger østeuropæere, der deler aviser ud i egne medbragte biler. Men der er ikke betalt danske afgifter på bilerne, og så er trafikken ulovlig, vurderer SKAT.

I de store byer bruger avisbude som oftest cykel til at bringe aviserne ud. Men på avisruter i oplandet til større byer og på landet er brug af bil nødvendigt.  (Arkivfoto)I de store byer bruger avisbude som oftest cykel til at bringe aviserne ud. Men på avisruter i oplandet til større byer og på landet er brug af bil nødvendigt. (Arkivfoto)

Danske morgenaviser bliver i stigende omfang bragt ud til brevsprækker og postkasser af østeuropæiske bude.

Det sker ikke mindst hos dagbladenes stormomsuste firma, Dansk Avis Omdeling, der har godt 180 rumænere og polakker ansat i Århus og andre jyske byer.

En del af disse bude bruger deres egen medbragte bil til at køre rundt med aviserne, især i de mere tyndt befolkede egne uden for de jyske storbyer. Og den fremgangsmåde er ulovlig eller en omgåelse af reglerne, vurderer SKAT.

Hverken Dansk Avis Omdeling eller de rumænske og polske bude har nemlig betalt danske registreringsafgifter eller vægtafgift af de biler, der, på østeuropæiske nummerplader, bliver brugt til omdeling af aviser.

- En rumæner, der er i Danmark for at arbejde i nogle måneder, må gerne bruge sin egen bil til privatkørsel. Men her er der jo tale om at arbejdsgiveren benytter et stykke værktøj, der er indregistreret i udlandet, siger specialkonsulent hos SKAT John Wraae Jørgensen.

- Vi ville ikke give tilladelse til det. Vi ville sige, at den bil som et dansk selskab benytter til at få udført et arbejde, den skal være dansk registreret, uddyber han.

Politi må afgøre sag

Det er op til politiet at se nærmere på forholdene hos Dansk Avis Omdeling, hvis nogen vælger at melde firmaet for brud på skattereglerne.

Er der tale om brud på loven, kan konsekvensen blive et krav om efterbetaling af registreringsafgift. Men John Wraae Jørgensen tør ikke vurdere, hvorvidt det er Dansk Avis Omdeling eller den østeuropæiske ejer af bilen, der i så fald står med regningen.

Hos 3F Transport, Logistik & Byg i Århus, der har en række rumænske og polske bude som medlem, er næstformand Knud Aage Rasmussen i syv sind.

- Det her er endnu et eksempel på, hvordan Dansk Avis Omdeling spekulerer i brug af arbejdstagere fra Østeuropa. Hvis det er ulovligt må det omgående stoppes, og det må være arbejdsgivernes ansvar, at det ikke er budene der står med regningen, hvis der skal betales afgifter. Budene har jo ikke en jordisk chance for at kende dansk skattelovgivning, siger han.

Dansk Avis Omdeling vil ikke oplyse, hvor mange bude fra Østeuropa, der bruger egen bil på jobbet hos firmaet:

- Det er helt korrekt, at vi har et antal bude af mange nationaliteter, herunder danske, som kører og modtager kørselsgodtgørelse. Vi har ikke opgjort antallet blandt de forskellige nationaliteter - men vi er opmærksomme på ikke at forskelsbehandle budene. Ud over det har vi ingen kommentarer, erklærer distributionschef hos Dansk Avis Omdeling Christian Roland i en email til Nyhedsbrevet 3F.

Bladfirma: Tag bil med

Også på Sjælland og i Storkøbenhavn findes bude fra Østeuropa i hundredevis. Og også øst for Storebælt er der østbude, der bruger egen bil til avisomdeling.

Mange af dem har fået jobbet via Dansk Avis Omdelings søstervirksomhed Bladkompagniet, der ligeledes er ejet af de store danske dagblade. Men Bladkompagniet har udliciteret omdelingen af aviser til en række mindre underleverandører.

Det ændrer imidlertid ikke på, at Bladkompagniet og Dansk Avis Omdeling opfordrer østeuropæiske bude til at tage deres egen bil med til Danmark til brug på jobbet.

Det fremgår af en video fra ansættelsessamtalerne i Rumænien. Her bliver de kommende avisbude spurgt, om de har kørekort og bil, som de vil tage med til Danmark.