Hjort tryg ved aktivering i kommunerne

Kommunerne slipper for straf og indgreb mod ulovlig aktivering. 26 eksempler på lovbrud får ikke beskæftigelsesministeren til at ændre reglerne som ønsket af 3F.

Flere kommuner har stået bag ulovlig aktivering af ledige.Flere kommuner har stået bag ulovlig aktivering af ledige.

Når en ledig kommer for sent på aktiveringsfabrikken og misser dagens første opgaver med at fylde poser med fuglefrø, risikerer han eller hun at blive trukket i kontanthjælpen omgående. På samme måde falder hammeren hårdt, når en arbejdsløs glemmer et møde på Arbejdsformidlingen.

Omvendt er der yderst sjældent konsekvenser, når kommuner aktiverer ulovligt og dumper markedsprisen ved udsalg af de lediges produktion på aktiveringsfabrikkerne.

Og sådan skal det blive ved at være, mener beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Han mener, at reglerne er gode nok, på trods af at de ledige møder stadigt strammere sanktioner, og 3F samtidig har kunnet påvise, at 26 kommuner de seneste fem år har måttet lukke lovstridige aktiveringsprojekter.

- Der er sammenhæng mellem handling og konsekvens i begge tilfælde og dermed god sammenhæng mellem reglerne, skriver beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen i et svar i Folketinget til Enhedslisten.

Ministeren argumenterer med, at aktivering er en forudsætning for at få kontanthjælp, og at kommuner risikerer at få en retssag om erstatning på halsen fra private firmer, hvis de dumper prisen på produkter udført af ledige.

Frygter mange flere sager

Claus Hjort Frederiksen gør desuden opmærksom på, at reglerne om, hvordan kommuner skal sikre sig mod ulovlige aktiveringsprojekter, er blevet skærpet i 2004.

Og så konstaterer ministeren til sin egen tilfredshed, at "flere af 3F's eksempler på ulovlig aktivering er af ældre dato".

3F og forbundets arbejdsmarkedspolitiske sekretær Poul Hansen er helt uenig med ministeren og hans vurderinger:

- Seks kommunale aktiveringsprojekter er blevet erklæret ulovlige alene i første del af 2006. Afgørelserne viser, at kommunerne i stigende omfang bruger ledige på kontanthjælp til at sikre kommunal service som for eksempel rengøring. Og at det sker til ulovlig dumpingpris, siger Poul Hansen.

Han forudser, at der i nær fremtid falder endnu flere afgørelser, der viser, at mange kommuner fortsat gennemfører konkurrenceforvridende produktion i aktiveringsprojekter.

- Beskæftigelsesministeren viser ikke reel vilje til at stoppe konkurrenceforvridende aktivering. Det burde ellers være let at gennemføre udvidet kommunal revision og straffe kommuner, der bryder loven økonomisk, siger Poul Hansen.

Han foreslår, at kommunerne får frataget deres refusion fra staten for det antal personer, der er blevet sat til at deltage i konkurrenceforvridende produktion, rengøring eller anden service.

Fakta: Kommunale lovbrud i 2006:

Tilsynsmyndighederne har - alene i 2006 - beordret ulovlige aktiveringsprojekter i Farum, Brønderslev, Børkop, Brædstrup og Esbjerg stoppet. I Holbæk er et aktiveringsprojekt lukket frivilligt, inden tilsynsmyndighederne nåede at afgøre lovligheden af projektet.

Brønderslev og Esbjerg er blevet knaldet for at sætte ledige til at gøre rent for borgere til lavpris, som private ikke kan måle sig med.

Brædstrup, Børkop, Farum, Holbæk har måttet erkende, at produktion for private firmaer i kommunernes aktiveringsfabrikker var konkurrenceforvridende.