Sådan spreder du godt humør på jobbet
Du behøver ikke være professionel komiker eller klovn for at gøre arbejdstiden sjovere. Men med et smil og et grin får du mere energi fra ni til fem.
Der skal være plads til humor og godt humør på arbejdspladsen. Det gør arbejdsdagen sjovere og mere motiverende. (Foto: Colourbox) Med ganske få ændringer kan du få latteren tilbage i arbejdstiden og få større overskud til at overvinde de ting, der ikke er så sjove.
- Mange timer af vores liv bruger vi på arbejdet, og hvis vi ikke kan have det lidt sjovt, mens vi er der, så er det simpelthen bare for trist og umotiverende. Humor betyder overlevelse og overskud, siger konsulent, forfatter og foredragsholder Karen-Marie Lillelund, der til daglig hjælper det gode humør på vej på arbejdspladser.
Få hendes fem gode råd til at få humoren tilbage på arbejdspladsen.
5 gode råd til godt humør på arbejdspladsen
1. Giv humoren en fast plads på jobbet
- Det er kun rigtig sjovt, hvis alle kolleger deltager. Find et sted og sig, at her gør vi plads til humoren. Det kan være en opslagstavle, hvor man skiftes til at sætte en vittighed op, eller at man til frokost ser en sjov youtube-video, siger Karen-Marie Lillelund.
2. Skru op for venligheden
- Tag en ekstra kop kaffe med til kollegaen, når du alligevel henter til dig selv. Og tal for Guds skyld pænt til hinanden, råder humoreksperten.
3. Bring legen ind i arbejdet
- Men ikke bogstaveligt talt. Hvis I kan gøre det, I laver, til en del af en leg, så går det meget lettere. Hvis man arbejder i et køkken, så syng en sang ved gryderne. Hvis du tør føle dig en lille smule åndssvag og frigjort, så ligger latteren lige rundt om hjørnet, forklarer Karen-Marie Lillelund.
4. Skift automatikken ud med overraskelse
- Rutiner er der ikke meget sjov i. Prøv at gå ind ad en anden dør, end den du plejer at bruge. Eller sig godmorgen til kollegerne på en anderledes måde. Spontanitet og forandring vækker os mentalt og får os til at stoppe op, siger hun.
5. Ingen practical jokes
- Man skal kende hinanden sindssygt godt for ikke at træde folk over tæerne eller gøre dem kede af det med practical jokes. Det er ikke her, man skal starte. Humoren ligger i de små ting, slutter Karen-Marie Lillelund.