Topmøde hos rigspolitiet om illegale

Onsdag bliver illegalt arbejde bragt ind på Rigspolitichefens kontor. Flere organisationer er bedt om at forklare, hvad der kan gøres for at stoppe det ulovlige jobtyveri.

SiD i Aabenraa medbringer til mødet med Rigspolitiet billeder fra havneområdet i Aabenrraa, der i pinsen var fyldt med lastbiler fra blandt andet Litauen. (Bente Madsen)SiD i Aabenraa medbringer til mødet med Rigspolitiet billeder fra havneområdet i Aabenrraa, der i pinsen var fyldt med lastbiler fra blandt andet Litauen. (Bente Madsen)

Rigspolitichefen tager i morgen mod en større gruppe organisationer for at høre deres indspil til initiativer, der kan stoppe illegal arbejdskraft.

Mødet er kommet i stand efter kraftig fokus på problemet - så sent som for 14 dage siden var justitsminister Lene Espersen (K) i samråd i Folketinget. Og 19. februar vedtog politikerne, at der skulle oprettes lokale netværk mellem blandt andre fagforeninger og politiet for at øge indsatsen.

Blandt andre LO og BAT-kartellet er inviteret til mødet hos rigspolitichefen sammen med den lokale SiD-chaufførafdeling fra Aabenraa. Fagbevægelsens repræsentanter kan forvente at møde blandt andre politimesterforeningen og repræsentanter for arbejdsgivere.


Friske eksempler

Formanden for SiD-chaufførernes fagforening i Aabenraa Johnny Schytt-Nielsen møder op med åbent sind i håbet om, at der kommer en skærpet indsats fra politiet mod illegale chauffører på de danske landeveje.

SiD-formanden er inviteret med, fordi han tidligere på året klagede til justitsministeren over gentagne eksempler på sløvhed fra politiet i Aabenraa, når han selv eller andre fra afdelingen henvendte sig for at anmelde illegale chaufførers færden på især havneområdet i Aabenraa.


Danske job forsvinder

- I pinsen var to af vores folk på fast kontrol på havnen og det iført kamera. Derfor har vi dugfrisk billeddokumentation med til mødet i morgen, siger Johnny Schytt-Nielsen.

Han oplyser at det, der er på billederne er udenlandske lastbiler med litauere bag rattet, der angiveligt er ulovligt i færd med at lette færgen for gods. Og at udenlandske biler ventede på havnen hele pinsen.

- Besparelsen for modtageren af godset ligger blandt andet i lønnen. En dansk chauffør skal have en månedsløn på op mod 30.000 kroner. En litauer tjener godt 6.000 - 7.000 kroner. Det er derfor vi skal have den ulovlige trafik stoppet, siger Johnny Schytt-Nielsen.

Han henviser til, at de danske job langsomt men sikkert forsvinder på grund af tiltagende ulovlig kørsel med godt i Danmark udført af udlændige - den såkaldte cabotagekørsel.