Dobbeltdækkere kræver ekstra uddannelse

3F råder transportministeren til at indføre ny uddannelse for chauffører, der kører dobbeltdækkerbusser. Det sker for at forhindre ulykker med de høje busser.

3F foreslår, at ingen buschauffør må sætte sig bag rattet i en dobbeltdækkerbus, eller anden bus med højt tyngdepunkt, uden at have gennemført en særlig uddannelse af to dages varighed.  (Arkivfoto.)3F foreslår, at ingen buschauffør må sætte sig bag rattet i en dobbeltdækkerbus, eller anden bus med højt tyngdepunkt, uden at have gennemført en særlig uddannelse af to dages varighed. (Arkivfoto.)

Fra september 2008 skal alle buschauffører have ekstra og bedre uddannelse.

Det skal øge sikkerheden, og i den forbindelse sætter 3F fokus på dobbeltdækkerbusser med et forslag til Transportminister Carina Christensen (K) om en ny særlig uddannelse for chauffører i de store busser med dobbeltdæk.

3F foreslår at ingen buschauffør må sætte sig bag rattet i en dobbeltdækkerbus, eller anden bus med højt tyngdepunkt, uden at have gennemført en særlig uddannelse af to dages varighed.

- Jeg er bekymret for, om Transportministeren husker at føre de nuværende krav til chauffører af dobbeltdækkere og andre høje køretøjer videre, når den nye bekendtgørelse om uddannelse af chauffører træder i kraft. Jeg håber, hun vil følge vores forslag, både af hensyn til passagererne, til chaufførerne og til medtrafikanterne, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Efter en tragisk ulykke med en dobbeltdækkerbus i Tyskland for 20 år siden, indførte man i Danmark et såkaldt blåt bevis for kursus i blandt andet køreteknik med dobbeltdækkerbusser.

Og med forslaget til ministeren vil 3F både forbedre uddannelsen for chauffører i dobbeltdækkere og undgå, at de nuværende krav forsvinder i kølvandet på indførelsen af de nye regler om uddannelse til samtlige chauffører.

- Det er vigtigt, at vi fortsat har særlige krav om uddannelse af chauffører, der kører med dobbeltdækkerbusser, fordi den type busser opfører sig helt anderledes i trafikken end normale busser, siger Jan Villadsen.

3F anbefaler Transportministeren at bruge AMU-systemet i forbindelse med forslaget om den ny to-dages uddannelse i at køre dobbeltdækkerbus.