Spøgelseskaptajn meldt til politiet
I december efterlod kaptajn Klaus Juls sin russisk-afrikanske besætning på ulovligt skib i dansk havn. Nu er han forsvundet, efterlyst og meldt til politiet.
Der ligger et utroligt sølle menneskesyn bag, når kaptajn og rederi lader søfolk i stikken uden løn. Det er sket ombord på Cormorant. Men det er hverken første eller sidste gang, siger ITF's danske skibsinspektør Morten Bach. (Foto: Fagbladet 3F) 15. december forlod den tyske kaptajn og skibsreder Klaus Herman Juls sin coaster "Cormorant". Siden har skibet og dens tre mand store besætning ventet i havnen i Frederiksværk.
De tre søfolk kommer fra Rusland og Ghana. Og de har ikke fået løn i fire måneder.
Seneste livstegn fra kaptajn Juls var en kort telefonsamtale 11. januar. Her bad ITF (Det Internationale Transportforbund) om en forklaring. Kaptajnen lovede straks at komme til Danmark og betale pengene. Siden har ingen hørt en lyd, og hverken opkald eller fax bliver besvaret.
Meldt til politiet
Flere betændte forhold er dukket op. Skibet var indtil for nylig indregistreret i østaten Cook Island. Men blev slettet af øens skibsregister i efteråret.
Siden har skibet ændret en smule på navnet. Og kaptajnen har forsøgt at blive optaget i registeret under østaten St. Vincent & Grenadine. Men her er det blevet afvist.
- Det betyder, at skibet ikke hører hjemme nogen steder. Det er blevet et decideret spøgelsesskib, der ikke lovligt må sejle. Jeg har meldt forholdene til politiet og bedt dem efterlyse kaptajnen, siger Morten Bach, der er skibsinspektør for ITF.
Bunke af problemer
De danske myndigheder er gået ind i sagen. 11. januar var Søfartsstyrelsen på kontrol på Cormorant.
Styrelsen oplyser, at skibet mangler en række vigtige certifikater, der skal være ombord. Og så er der udstedt sejlforbud og en række påbud. De handler blandt andet om mangler i sikkerheden.
Alt det kan besætningen ikke bruge til ret meget. Den er overladt til sig selv og til hjælp fra ITF, 3F og Handelsflådens Velfærdsråd. ITF håber, politiet kan hjælpe med at få fat i kaptajnen. Han har både pligt til at betale den manglende løn og hjemrejsen til søfolkene.