Odense-chaufførers løn under pres
I Århus har buschaufførerne fået garanti for løn og arbejdsvilkår i forbindelse med udlicitering. I Odense gør byrået i stedet chaufførerne til mål for besparelser ved kommende udlicitering.
Buschaufførerne i Odense kan om få måneder være afhængige af, hvilket eller hvilke busselskaber, der vinder busdriften i Odense. Og til hvilken pris og under hvilke betingelser, det sker. (Arkivfoto) Lavere løn og dårligere arbejdsforhold. Det kan meget vel blive konsekvensen for buschaufførerne i Odense, når byens busdrift bliver udliciteret i 2008.
Et snævert flertal i Odense Byråd besluttede onsdag, at man ikke vil følge i sporene på Århus Kommune, hvor chaufførerne har fået garanti mod ringere løn- og arbejdsvilkår i forbindelse med en kommende privatisering.
Det betyder, at buschaufførerne i Odense om få måneder er afhængige af, hvilket eller hvilke busselskaber, der vinder busdriften i Odense. Og til hvilken pris og under hvilke betingelser, det sker.
- I modsætning til i Århus er løn og arbejdsforhold blevet mål for besparelser i Odense Kommune. Det er trist, at det snævre borgerlige flertal i byrådet har stemt nej til at indføje en garanti til chaufførerne i udbudsmaterialet, siger Jens Matthiesen, formand for 3F Transport.
Lavere løn trods mangel
Han undrer sig over politikernes opførsel. Men et flertal i byrådet bestående af Dansk Folkeparti, Ny Alliance, Venstre og De konservative argumenterede på byrådsmødet med, at de ikke vil lænke private bydere på hænder og fødder i lønforhandlinger med chaufførerne.
- I stedet ønsker man en situation, hvor chaufførerne nu er usikre på deres løn- og arbejdsvilkår. Det er både respektløst og yderst besynderligt i en tid, hvor arbejdsgiverne skriger om mangel på chauffører. I Århus har man ellers vist vejen og truffet en klogere beslutning, siger 3F-formanden.
Lønforhandlinger i foråret
Det er endnu meget usikkert, hvad der kommer til at ske med chaufførernes løn. Men til foråret skal nye lønaftaler forhandles på plads.
Det er her, chaufførerne kan komme i klemme. Det sker, hvis et privat busfirma har vundet busdriften og ønsker et opgør med buschaufførernes løn.
Det kan ganske vist ikke lade sig gøre at sænke lønnen for de chauffører, der allerede er ansat, før end deres overenskomst udløber i løbet af to eller tre år. Men alle nyansatte kan man sætte ind på lavere løn, og det vil ifølge 3F skabe et A-hold og et B-hold blandt chaufførerne.
Som i Århus og København får også buschauffører i Odense en løn, der er bedre end lønnen for chauffører i andre provinsbyer.
Det bunder i historiske årsager og gamle aftaler fra en tid, hvor busdriften mange steder var kommunal, sådan som den fortsat er i Odense.
Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten havde fremsat et forslag om at selskaber, der vil byde på busdriften i Odense, ikke må sænke chaufførernes løn i løbet af kontraktperioden.