3F'erne: Fagforeningen leverer varen
Fagforeningen er god til at indfri medlemmernes forventninger, viser undersøgelse. 3F'erne mener blandt andet, at de altid kan få hjælp hos fagforeningen, når de har behov for det.
3F'erne mener i høj grad, at fagforeningen hjælper, når de har brug for det. (Tegning: Bob Katzenelson.) Fire ud af fem medlemmer forventer at få hjælp af 3F, når de har behov for det. Og hele 85 procent mener også, at de i høj grad eller nogen grad kan få hjælp.
Det viser en undersøgelse som Analyse Danmark har foretaget for Fagbladet blandt 900 3F-medlemmer. Undersøgelsen blev gennemført i juni måned op til forbundets kongres, der finder sted i september.
- Det er knaldhamrende positivt. Jeg ser det som udtryk for, at medlemmerne føler, at de har et sted at henvende sig, hvis de får problemer, og at vi også er i stand til at hjælpe. Det er i virkeligheden en stor ros til vores afdelinger, mener 3F's næstformand, Steen Andersen.
Mere fokus på overenskomstarbejdet
Til gengæld undrer næstformanden sig over, at kun godt halvdelen af de adspurgte medlemmer forventer, at 3F forhandler deres løn og arbejdsforhold.
- Det kan skyldes, at i eksempelvis industrien og byggeriet aftales lønnen i høj grad på de enkelte arbejdspladser. Men det er dog os, der udstikker rammerne, også om arbejdsforholdene, siger Steen Andersen.
Han mener, at forbundet skal involvere medlemmerne mere i overenskomstarbejdet, som er forbundets kerneydelse.
- Normalt inddrager vi kun medlemmerne, når kravene skal sendes ind, og når der skal stemmes. Måske skal vi lave flere aktiviteter i afdelingerne og på arbejdspladserne, når de nye overenskomster skal implementeres samt i hele den periode overenskomsterne løber, mener Steen Andersen.
Ingen indkøbsforening
Bundskraberen i undersøgelsen er medlemstilbud og rabatter. Her har medlemmerne lave forventninger til 3F.
- På en måde er det positivt, at rabatter ikke er medlemmernes højeste forventning. For så gik de efter en indkøbsforening, snarere end et fagligt fællesskab. Men når man kan bruge det faglige fællesskab til at få nogle gode rabatordninger, så skal man da gøre det. Og det kan godt være, vi skal reklamere mere for det, siger næstformanden.