Millioner til ordblinde uden for kontrol

Undervisningsministeriet har ikke styr på antallet af voksne ordblinde, der får undervisning. Den manglende kontrol betyder, at der ikke er styr på de mange millioner, der bruges på området.

Undervisningsministeriet ved ikke hvor mange voksne, der går til ordblindeundervisning, og ved dermed heller ikke, hvad der sker med de mange millioner kroner, der årligt bruges på voksnes læse- og ordblindeundervisning. (Tegning: Bob Katzenelson)Undervisningsministeriet ved ikke hvor mange voksne, der går til ordblindeundervisning, og ved dermed heller ikke, hvad der sker med de mange millioner kroner, der årligt bruges på voksnes læse- og ordblindeundervisning. (Tegning: Bob Katzenelson)

Undervisningsministeriet ved ikke hvor mange voksne, der går til ordblindeundervisning, og ved dermed heller ikke, hvad der sker med de mange millioner kroner, der årligt bruges på voksnes læse- og ordblindeundervisning.

Ifølge Undervisningsministeriet var de samlede udgifter alene til forberedende voksenundervisning, FVU - der skal forbedre voksnes læse- og regnefærdigheder - i 2007 83 millioner kroner.

Kritikken kommer fra 3F's uddannelseskonsulent Kim Olsen, der også er næstformand for Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse (KFU-rådet), som skal rådgive ministeren om området.

- Vi har i mange år bedt om statistik på læsekurser for voksne, men altid fået henholdende svar. Realiteten er, at ministeriet overhovedet ikke har nogen som helst anelse om det, siger han.

Ingen kontrol

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) har, siden han blev minister, indført prøver og test af undervisningen, for at sikre kvalitet og effektivitet. Men denne kontrol gælder tilsyneladende ikke for voksenundervisningen, pointerer Kim Olsen.

- Det er katastrofalt, at vi ikke ved, hvad der sker med de mange millioner, vi kaster ud til læse- og ordblindeundervisning, siger han.

Sagen var oppe på KFU-rådets møde tirsdag, hvor embedsmændene lovede at statistikken vil komme, men at der vil gå tid.

3F: Det er en skandale

- Jeg synes, det er en skandale. Vi vil gerne arbejde seriøst for at skabe gode rammer for undervisningen. Men så skal vi vide, hvor mange der går til undervisning, hvor mange, der falder fra og, hvor mange, der kommer godt igennem. Ingen af disse oplysninger har ministeriet. Og når der spares på helt elementære oplysninger, skyder vi i blinde, siger Kim Olsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Bertel Harder, der er bortrejst hele ugen eller fra kontorchef Finn Christensen, der sidder på området i ministeriet.