3F afviser at ordblinde chauffører forfølges

Transportbranchen skulle angiveligt rase over, at ordblinde chauffører får kørekortklip ved skrivefejl i køreskiven. Men 3F og Dansk Transport og Logistik afviser.

Transportbranchen skulle angiveligt rase over, at ordblinde chauffører får kørekortklip ved skrivefejl i køreskiven. Men 3F og Dansk Transport og Logistik afviser. (Tegning: Bob Katzenelson.)Transportbranchen skulle angiveligt rase over, at ordblinde chauffører får kørekortklip ved skrivefejl i køreskiven. Men 3F og Dansk Transport og Logistik afviser. (Tegning: Bob Katzenelson.)

Transportbranchen skulle angiveligt rase over, at chauffører, som lider af læsevanskeligheder eller ordblindhed, kommer i klemme efter en stramning af Færdselsloven i 2005, der nu er ved at slå igennem, og som betyder, at det koster klip i kørekortet hver gang, der bliver skrevet forkert på køreskiven. Men hverken 3F eller arbejdsgiverorganisationen Dansk Transport og Logistik raser. De har ikke set et eneste eksempel på, at en ordblind er taget for at udfylde køreskiven forkert.

Storm i et glas vand

Det er advokat Jacob Forman med speciale i transportbranchen, der er ude med kritikken i Frederiksborg Amtsavis. Han siger, at det strømmer ind med sager med påstand om ubetinget frakendelse af kørekortet. Det har ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra advokaten.

Miljøkonsulent i 3F's Transportgruppe Kjeld H. Jensen understreger, at hvis der var sager af den type blandt 3F-medlemmer, ville de runde hans skrivebord.

- Men man kan sige, at det er en kontrolmulighed, som politiet vil have som konsekvens af mange års fup og svindel i branchen. Jeg er dog sikker på, at politiet er gode til at skelne. De jager ikke ordblindes skrivefejl, men dem, der bevidst manipulerer, siger han.

Nemt at få hjælp

Han pointerer, at hvis man har læse-skrive-problemer, kan man få hjælp til at udfylde en del af køreskiven med navn og bilnummer.

- Så mangler der kun at blive udfyldt dato og kilometer, og det skulle være muligt at komme ud over eventuelle problemer. Det her handler i høj grad om, at en del af vognmændene forsømmer deres pligt til egenkontrol og instruktion af chaufførerne, siger han.

Efterlyser eksempler

Konsulent Karsten Gade fra Dansk Transport og Logistik siger, at udgangspunktet må være, at tvivl må komme chaufføren til gode.

- Men vi kender ingen eksempler på, at chauffører med læse-stave-problem er kommet i klemme. Vi har skrevet ud til medlemsvirksomhederne for at høre, om der skulle være nogle eksempler, siger Karsten Gade, der ikke udelukker, at nogle vognmænd ikke instruerer, som de skal.

Kjeld H. Jensen oplyser, at justitsministeren har aftalt med branchen, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten i 2007 overvåger både bødekatalog og regelsæt med henblik på at justere uregelmæssigheder.

- I den forbindelse er branchen blevet bedt om at indsende eventuelle eksempler, siger Kjeld H. Jensen.