Post Danmark dumper
Ansatte flygter i tusindtal fra Post Danmark, hvor postbudene ifølge eksperter har et af landets dårligste psykiske arbejdsmiljøer.
På papiret er Post Danmarks personalepolitik flot med et mål om at blive "branchens mest attraktive arbejdsplads", som der står. Men virkeligheden er, at tusinder af ansatte hvert år forlader arbejdspladsen, hvor postbudene ifølge Arbejdsmiljøinstituttet har et af de ringeste psykiske arbejdsmiljøer i landet.
Post Danmark bekræfter, at der i 2005 stoppede cirka 9.000 hel- og deltidsansatte ud af, hvad der svarer til 21.539 heltidsbeskæftigede. Men når det kommer til overarbejdspuklen, er munden lukket.
- Vi betragter det som information om vores økonomiske forhold, siger pressechef Arne Kjerulf.
Men overarbejdet er en de faktorer, der for alvor stresser, og det skal bringes ned, hvis arbejdsmiljøproblemerne skal løses, mener formand for landsbrancheklubben 3F-Post og forhandlingssekretær i 3F's Industrigruppe Ole Jespersen.
- Medarbejderne oplever konstant, at de ikke kan leve op til de urealistiske krav, Post Danmark stiller. Det belaster det psykiske arbejdsmiljø, siger han.Det værste arbejdsmiljø
Den nyeste undersøgelse fra Arbejdsmiljøinstituttet fra 2005, hvor det psykiske arbejdsmiljø blandt danske lønmodtagere er kortlagt, bekræfter, hvor galt det er fat. Postbudene har så dårligt et psykisk arbejdsmiljø, at de på flere områder ligger nummer sjok i undersøgelsen. Det gælder indflydelse, social støtte, belønning, forudsigelighed, mening og krav til jobbet.
- Dårligt arbejdsmiljø er i sidste ende ledelsens ansvar, siger Jan Hyld Pejtersen, seniorforsker i blandt andet psykosocialt arbejdsmiljø, Arbejdsmiljøinstituttet.
Flere af de negative faktorer kan få konsekvenser i form af stress, medicinforbrug og sygefravær.
- På længere sigt viser forskningen, at der kan tilstøde alvorligere sygdomme. For eksempel hjertekarsygdomme. Især lav indflydelse, hvor postbudene ligger i bund, er negativt, når man samtidig har høje krav til arbejdstempoet, siger Jan Hyld Pejtersen, der understreger, at skal der udvikles et godt arbejdsmiljø, skal det besluttes i toppen og formidles ud i hele virksomheden.