Styrtdyk i praktikkø for indvandrerunge

Der er fremgang over hele linjen på praktikpladsområdet. Især for unge med indvandrerbaggrund, hvor antallet, der forgæves søger praktikplads, er faldet 35 procent.

 Hver femte, der mangler praktikplads, er indvandrer. Hver femte, der mangler praktikplads, er indvandrer.

Den nyeste statistik fra Undervisningsministeriet viser, at unge indvandrere og efterkommere er kommet godt med på praktikpladsområdet. 1. november 2005 var der 1.443 indvandrerunge, som arbejdsgiverne ikke ville lukke døren op for, men praktikpladskøen er faldet med godt 35 procent til 925 indvandrerunge 1. november 2006.

- Det er glædeligt, at der nu omsider er arbejdsgivere, der lukker døren op, siger uddannelseskonsulent i 3F Poul Christensen.

- Det positive arbejdsmarked slår igennem på praktikområdet. Men det er trist, at de unge med indvandrerbaggrund havner bagerst i køen, når der er dårlige tider. Det er jo uden grund. Det store fald viser med al tydelighed, at de er gode nok, siger han.

Absurd med 4.000 i praktikkø

Men midt i glæden over fremgangen ærgrer Poul Christensen sig over, at der samlet stadigvæk er 4.283 unge, der ikke kan finde en praktikplads.

- Med den rekordlave ledighed og råben på arbejdskraft, er det jo næsten absurd, at der ikke er rent bord. Det skal kunne lade sig gøre, siger han.

Det er heller ikke specielt positivt at de 925 forgæves søgende indvandrerunge udgør 20 procent af de 4.283. Især set i lyset af, at andelen af lærlinge med indvandrerbaggrund udgør blot seks procent af det samlede antal unge, der er i gang.

Alt for stor andel

- 20 procent er en alt for stor andel. Man skal i større omfang se på, hvad der gør, at de bliver sorteret fra. Er det for eksempel dansk, der er problemet, så skal der gøres noget ved det allerede på grundforløbet på skolen, siger Poul Christensen.

Poul Christensen pointerer, at nogle erhvervsskoler er begyndt at kompetenceafklare de unge fra dag et, for at finde ud af, hvor der eventuelt skal sættes ind.

- Erhvervsuddannelsesloven giver mange muligheder for særlig indsats. For eksempel forlængede grundforløb. Så vi opfordrer stærkt til at man afklarer de unges færdigheder, og så bruger de mange støttemuligheder, siger han.