Næsten 10.000 færre langtidsledige på et år

Det sidste år er der blevet 9.500 færre langtidsledige. Arbejdsgiverne må være mindre kræsne, hvis tallet skal længere ned, siger Morten Kaspersen fra 3F's a-kasse.

3F i Kolding har ledige chauffører, men arbejdsgiverne vil ikke have dem, fordi de mangler erfaring. (Arkivfoto)3F i Kolding har ledige chauffører, men arbejdsgiverne vil ikke have dem, fordi de mangler erfaring. (Arkivfoto)

OBS: Ny version af artiklen, hvor antallet af langtidsledige er korrigeret.

Antallet af langtidsledige falder. Mens der i 2. kvartal i år var 33.200 langtidsledige, så var der sidste år knap 43.000 langtidsledige. Dermed er antallet af langtidsledige faldet med cirka 9.500 på et år. Tallene er fra Danmarks Statistikbank.

- Det er tydeligt, at når ledigheden falder, så bliver der samtidig færre langtidsledige. Det er naturligvis glædeligt, at antallet af langtidsledige ikke er en fastlåst størrelse, og at mange af dem kommer i gang, siger lederen af 3F’s a-kasse Morten Kaspersen.

Berlingske Tidende skriver i dag, at 33.000 danskere hænger fast i langtidsledighed ”selv om virksomhederne slås med ubesatte stillinger og arbejdsgiverne skriger efter arbejdskraft”.

Kræsne arbejdsgivere

Men når der eksempelvis på transportområdet mangler chauffører, samtidig med at 3F stadig har ledige chauffører, skyldes det efter 3F’s opfattelse, at arbejdsgiverne er for kræsne.

Gruppeformand for Transportområdet i 3F Kolding, John Berg:
- Vi havde for nogle uger siden et par henvendelser fra nogle vognmænd, som søger chauffører. Og vi har ledige chauffører, som eksempelvis mangler erfaring, ikke har haft kørekortet så længe, eller ikke har brugt det. Men når vognmændene hører, at de ikke er erfarne i den kørsel, de skal køre med, så vil de ikke have dem, fortæller John Berg.

- De vognmænd, der kontaktede os, sagde nej til vores ledige medlemmer. Og jeg forstår sådan set godt, at vognmændene helst vil have en chauffør med 25 års erfaring, der umiddelbart kan springe ind og udføre arbejdet, for de har travlt.

- Men arbejdsgiverne må også være med til at give vores medlemmer den oplæring og erfaring, de mangler. Hvordan skal de ellers få erfaring og komme ud på arbejdsmarkedet?. Så sent som her i weekenden var der jobannoncer i avisen, hvor der stod ”Uden erfaring er henvendelse unødvendig”, siger John Berg.

Kontakt vores afdelinger

Morten Kaspersen, leder af 3F’s a-kasse, mener at arbejdsgiverne må være mindre kræsne.

- Når der er knaphed på arbejdskraft, må arbejdsgiverne tage deres del af ansvaret, og også give folk en chance, lære dem op og give dem noget erfaring, siger han.

I Berlingske Tidende i dag opfordrer Handel, Transport og Serviceerhvervenes arbejdsgivere (HTS-A) 3F til at sende en liste over ledige chauffører.

- Jeg vil meget gerne give eksempler på vognmænd, der ikke ønsker at ansætte vores ledige chauffører. Men allerhelst vil vi være med til at sikre, at vores ledige chauffører kommer i arbejde og sikre vognmændene den arbejdskraft, de har behov for, med eller uden erfaring. Og jeg vil opfordre vognmændene til at kontakte vores lokale afdelinger, hver gang de konkret mangler en chauffør, siger Morten Kaspersen.

Morten Kaspersen mener samtidig, der er brug for bedre og mere omskoling og opkvalificering, rettet mod de brancher der særligt mangler arbejdskraft, hvis antallet af ledige skal endnu længere ned end i dag.