Chaufførmangel koster dyrt

Mangel på chauffører fører nu til at priserne på dagligvarer stiger. Supergros har som en af de første i branchen sendt et brev ud til sine kunder, hvor de varsler prisstigninger på grund af chaufførmangel. Det skriver Dansk Handelsblad.
Supergros vil fremover forsøge at distribuere en større mængde med egne biler, for at undgå at blive gidsel i transportbranchens flaskehalsproblemer, oplyser bestyrelsesformand i Supergros, Carsten Normann til bladet.
Vognmændene er også opmærksomme på den begyndende krise i branchen. Her forsøger man at imødegå problemerne ved at hverve chauffører i udlandet.
- Vi bliver dagligt bestormet af medlemmer, som ønsker at hente arbejdskraft i udlandet, siger direktør i arbejdsgiverforeningen HTS-A, Michael Svane til Idag - Industriens Dagblad.
HTS-A har skrevet til beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) og opfordret til en øjeblikkelig lempelse af østaftalen, så det bliver lettere at hente arbejdskraft udefra. Men østaftalen er først på dagsordenen igen den 19. september.
Imens forsøger HTS-A at finde alternative løsninger. For selvom der på papiret er 120.000 ledige, så har organisationens medlemmer svært ved at få besat de ledige stillinger. Derfor bliver der nu sat fokus på at få flere kvinder ind i branchen. I dag er kun én procent af godschaufførerne kvinder.
- Vi vil se på, hvordan vi ved at få kvinderne med kan få fordoblet rekrutteringsgrundlaget. Det er kun fordomme og traditioner, der står i vejen for,at der bliver ansat flere kvinder, fortæller afdelingschef i HTS-A André Rouvillain til Idag.

Af Michala Dieckmann (NET-Redaktionen, Lynx Media)