Forbrugerne skal styrke svensk LO

Et nyt mærke skal gøre svenske forbrugere opmærksomme på, om deres varer er produceret under ordentlige vilkår og med overenskomst. Befolkningen støtter idéen.

Dette mærke skal få svenske forbrugere til at støtte op om fagbevægelsen gennem de varer, de køber.Dette mærke skal få svenske forbrugere til at støtte op om fagbevægelsen gennem de varer, de køber.

Nu skal den politisk bevidste for-bruger mobiliseres for at styrke den svenske fagbevægelse.

En firkantet rød mærkat med teksten - ”Ordentlige vilkår - arbejdsplads med kollektivaftale.” Den skal fremover fortælle de svenske forbrugere, at de er kunde i en virksomhed, hvor de ansatte arbejder under rimelige og anstændige forhold.

Mærkaten blev vedtaget med et lille flertal på svensk LO’s kongres 1. Juni. Ledelsen i svensk LO støttede ikke umiddelbart forslaget fra fagforbundet for ansatte i hoteller og restauranter.

- Vi er positive og synes, at her er tale om et meget vigtigt og positivt forslag, men det skal undersøges grundigt, så her ikke bliver tale om en kortvarig kampagne, sagde Marie Linder fra svensk LO til bladet LO-Tidningen.

Folkelig opbakning

Trods denne skepsis fra toppen i svensk fagbevægelse stemte et lille flertal ja, og nu vil svensk LO forhandle med de andre hovedorganisationer i Sverige om den nye mærkat.

- Den nye mærkat skal blive en konkurrencefordel for firmaerne og en tryghedsgaranti for forbrugerne, sagde forslagsstilleren Sandra Viktor, der fik støtte fra delegerede fra Frisørforbundet og Transport.

Den nye mærkat bliver modtaget meget positivt af de svenske forbrugere. Otte ud af ti svenskere mener, at det er vigtigt, at der er en overenskomst hos de restauranter, forretninger, m.m., hvor de er kunder.