EU får rykker om regning til chauffører

EU kræver alle chauffører i Europa på skolebænken. Men i Danmark skal 76.000 chauffører selv betale deres lovpligtige uddannelse. Nu skal EU-kommissionen svare på, om det er meningen.

Det er langt ude i hampen, at danske chauffører får en regning for lovpligtig uddannelse. Det mener SF's EU-politiker Emilie Turunen. Hun har bragt sagen for EU-kommissionen. Det er langt ude i hampen, at danske chauffører får en regning for lovpligtig uddannelse. Det mener SF's EU-politiker Emilie Turunen. Hun har bragt sagen for EU-kommissionen.

Krav fra EU har sendt Europas chauffører på skolebænken. Her står den på tvungen efteruddannelse i blandt andet sikker kørsel og kørsel, der sparer brændstof.

Men i Danmark skal hver enkelt af landets 76.000 chauffører selv betale op til 5.000 kroner for den lovpligtige efteruddannelse.

Den kurs vækker undren i Europaparlamentet. Her er SF's Emilie Turunen faret i frontspejlet på EU-kommissionen med en række spørgsmål om sagen.

Ude i hampen

Emilie Turunen kalder det "helt ude i hampen", at danske chauffører selv skal betale, når EU og dansk lov kræver, at de skal efteruddannes hvert femte år.

Hun har spurgt EU-kommissionen, om det var meningen, at chaufførerne skulle stå tilbage med regningen, da EU vedtog direktivet om uddannelse.

Emilie Turunen vil også vide, om andre lande har indført de samme EU-krav til uddannelse. Og om chauffører i for eksempel Bulgarien og Polen også risikerer at miste jobbet, hvis de ikke tager ekstra uddannelse.

Svar om få uger

Medlemmer af Europaparlamentet har ret til at stille spørgsmål til EU-kommissionen. Den har op til seks uger til at svare.

Men i Danmark har landets 76.000 chauffører allerede fået et par svar.

Venstre, De konservative og Transportminister Hans Christian Schmidt (V) afviser, at chaufførerne skal have hjælp med regningen. S og SF vil have en løsning, der fritager chauffører for betaling. De to partier har kaldt transportministeren i samråd i Folketinget om sagen.