Chauffører skal købe Danmarks dyreste plastickort
Skolegang på gymnasier og universiteter er gratis. Men godt 76.000 danske chauffører skal selv betale lovpligtig uddannelse og et plastickort til 500 kroner som bevis.
Danske chauffører skal selv betale for uddannelse. Oven i kommer gebyr på 500 kroner for et plastickort som bevis. Det er over dobbelt så meget som prisen for et nyt Dankort. (Foto: Colourbox) Landets 76.000 chauffører får en regning på mellem 4.000 og 5.000 kroner.
Politikerne har bestemt, at chaufførerne skal på efteruddannelse hvert femte år. Arbejdsretten har afgjort, at hver enkelt selv skal betale. Dels i form af gebyr for uddannelsen. Dels i form af mistet indtægt i skoletiden.
Oven i skal chaufførerne købe et plastic-kort. Det beviser, at de har været på kursus. Men det koster 500 kroner – over dobbelt så meget som prisen for et nyt Dankort eller sygesikringsbevis. Og pengene ryger lige i statskassen.
Stor vrede
Dommen har udløst vrede. Det kan man se i læserbreve, indlæg på nettet og e-mails om sagen. En af dem kommer fra Steen Jensen, der spørger:
"Når nu al anden undervisning, skole, gymnasium og universitetsuddannelse her i landet er gratis og skattebetalt, så burde chaufførernes lovpligtige undervisning også være det, eller?"
Men forslaget falder på stengrund og hård asfalt. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) og ordførerne fra V og K henviser til, at Arbejdsretten har talt. Og at det er op til 3F og arbejdsgiverne at fordele regningen anderledes.
Rudekuvert retur
S og SF er dybt uenige. De vil lave om på tingenes tilstand, hvis de får muligheden efter et valg. Og så har de hevet Transportminister Hans Christian Schmidt i samråd i Folketinget. Han skal forklare, hvad han vil gøre for at sikre, at chaufførerne kan komme på uddannelse uden løntab og ekstra omkostninger.
Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe, ser frem til at høre svarene:
- Politikerne har vedtaget en lov, der tvinger chaufførerne til uddannelse. De skal selv betale, og de skal købe verdens dyreste plastikkort. Chaufførerne får en ekstra rudekuvert, imens får andre store skattelettelser. Det hænger ikke sammen, siger han.
3 meninger om regningen
Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre:
Arbejdsretten har talt. Det må vi respektere. Venstre opfatter det som et overenskomstspørgsmål, der varetages af arbejdsmarkedets parter.
Magnus Heunicke, trafikordfører for Socialdemokraterne:
Resultatet af uddannelsen kommer arbejdsgiverne og samfundet til gode. Derfor bør kurset være gratis for chaufførerne. Udgifterne må arbejdsgiverne og staten tage sig af. På den ene eller den anden måde.
Anne Windfeldt Trolle, branchedirektør hos arbejdsgiverne i ATL:
Hos ATL glæder vi os over, at vores medlemsvirksomheder ikke bliver pålagt endnu flere omkostninger end de allerede har i dag.