Østeuropæisk besætning forladt i Skagen

En russisk, en estisk og en polsk sømand er havnet hjælpeløse i Skagen. De har ikke fået løn siden august og er ved at løbe tør for mad. Men de må blive ved deres skib i håb om at få lønnen udbetalt.

En russisk, en estisk og en polsk sømand er havnet hjælpeløse i Skagen. De har ikke fået løn siden august og er ved at løbe tør for mad.En russisk, en estisk og en polsk sømand er havnet hjælpeløse i Skagen. De har ikke fået løn siden august og er ved at løbe tør for mad.

Uden løn siden august og ude af stand til at skaffe mad og anden hjælp fra rederiet bag skibet.

Sådan er situationen for tre søfolk fra Rusland, Polen og Estland, der er strandet i Skagen. Her har deres skib, Ocean Therese, været på værft. Men rederiet bag coasteren har tilsyneladende hverken penge til søfolkenes løn, forfaldne regninger eller betaling af reparationer.

Derfor er søfolkene havnet i en slem kattepine. Skibets forsyninger af mad er ved at slippe op. Men hvis de rejser hjem, forsvinder deres sidste chance for at få deres løntilgodehavende på op mod en halv million kroner.

- Det er horribelt. Men sådan er situationen. Søfolk på skibe under bekvemmelighedsflag i international fart er retsløse. Og det selv om kalenderen siger 2008, og til trods for at julen nærmer sig, siger Morten Bach, der er skibsinspektør hos det Internationale Transportarbejder Forbund (ITF).

Speget situation

ITF, hvor 3F er medlem, har før hjulpet eller forsøgt at hjælpe udenlandske søfolk, der er kommet i klemme i danske farvande.

Men situationen for søfolkene ombord er ikke blevet mindre speget af, at skibsværftet og skibsmæglerfirmaet Saga Shipping også har op mod 900.000 kroner til gode hos rederiet bag Ocean Therese.

- Derfor har Saga Shipping foretaget arrest i skibet. Men det hjælper ikke søfolkene om bord. Oprindelig var besætningen på seks mand. Men de tre er allerede rejst uden en krone på lommen, siger Morten Bach.

Han har forgæves forsøgt at komme i dialog med den norske reder bag skibet. Men det står klart, at coasteren er indregistreret i Panama. Det er en kendt flagstat for rederier, der ønsker ly for myndigheder, fagforeninger og skatteopkrævere, og det gør ikke situationen lettere at håndtere.

Maden er ved at slippe op om bord. Men ifølge Morten Bach er Skagen Sømandshjem i færd med at træde til, når det gælder mad til søfolkene.

Frygter langvarig sag

Det er langt fra første gang et såkaldt slaveskib med en hjælpeløs besætning er strandet i Danmark.

Mest kendt er formentlig sagen om det russiske skib Salus, der i 2002 lå for anker i Rønne.

Den russiske besætning havde ikke fået løn i månedsvis, og det tog ITF og de russiske søfolk et halvt år at få situationen løst og løn på plads til søfolkene.

Men IFT understreger, at det langt fra altid går så godt.