Mærsk bag løgnedetektor mod ansatte

Er du tyv, pædofil eller medlem af en fagforening? Chauffører, der kører containere for Mærsk, fortæller, at de indtil for nylig har været tvunget til at svare på spørgsmål som disse i løgnedetektor-test. Ulovligt, siger ekspert.

De spurgte, om jeg var kriminel. De spurgte også om jeg havde voldtaget tre-årige piger, fortæller 33-årige Salvador Tobias. (Foto: Søren Zeuth)De spurgte, om jeg var kriminel. De spurgte også om jeg havde voldtaget tre-årige piger, fortæller 33-årige Salvador Tobias. (Foto: Søren Zeuth)

Det har i flere år krævet mere end blot et stort kørekort at arbejde som lastbilchauffør for A.P. Møller-Mærsk i Mellemamerika. Chaufførerne er blevet tvunget gennem afhøringer i en løgnedetektor.

Det fortæller adskillige lastbilchauffører til Fagbladet 3F, som har været i El Salvador for at se nærmere på forholdene i det danske selskab. Chaufførerne forklarer, at testen er obligatorisk, når man søger arbejde.

En række spørgsmål går igen ifølge chaufførerne:

Har du stjålet varer fra firmaet? Er du pædofil? Har du haft sex med en mand? Er du medlem af en fagforening?

Enesto Flores, der er tillidsmand for en gruppe chauffører i firmaet B.I.T., der er ejet af Mærsk, fortæller, at testen bliver brugt til at holde fagligt aktive ude og skræmme kolleger fra at melde sig ind i en fagforening.

- Derfor er der en frygt for at kræve sin ret, forklarer tillidsmanden.

Ekstremt ydmygende

Kravet om at underkaste sig en test i løgnedetektoren gælder både ansatte i B.I.T. og chauffører, der kører containere for Maersk Line hos andre vognmænd, forklarer arbejderne.

Hele regionen hærges af kriminelle bander, der gør livet som lastbilchauffør usikkert. Chaufførerne fortæller, at de også skal igennem en løgnedetektor-test, hvis deres last bliver røvet.

- Det er ekstremt ydmygende. De stiller det samme spørgsmål igen og igen. De spurgte, om jeg var kriminel. De spurgte også, om jeg havde voldtaget tre-årige piger. Det er Mærsk, der kræver testen, og hvis man ikke består, er der intet job, fortæller den 33-årige chauffør, Salvador Tobias.

Han kørte for B.I.T. indtil maj 2009 og forklarer, at han er blevet tvunget gennem løgnedetektoren tre gange. Første gang var, da han skulle ansættes.

Ulovlig test

Metoden er ulovlig, forklarer Beatrice de Carillo, juraprofessor og tidligere ombudskvinde for menneskerettigheder i El Salvador.

- Løgnedetektor-testen er i strid med loven, fordi den i praksis ikke respekterer arbejdernes forfatningsmæssige rettigheder og menneskerettighederne, siger Beatrice de Carillo.

Arbejdsmarkedsloven i El Salvador nævner ikke løgnedetektorer, men ifølge straffeloven er det forbudt at bruge metoden mod anklagede.

De Carrillo kalder løgnedetektortesten diskriminerende, ikke mindst mod fagligt aktive.

Strategi mod fagforeninger

Løgnedetektoren er velkendt i transportbranchen i El Salvador ifølge Gilberto Garcia fra Center for Arbejdsmarkedsstudier, CEAL.

Han forklarer, at testen udbydes af private sikkerhedsfirmaer.

- Mærsk har brugt løgnedetektoren mod deres ansatte i flere år. Det er en del af en strategi til at holde chaufførerne nede og undgå fagforeninger, vurderer Gilberto Garcia.

- Testen indeholder desuden private spørgsmål af nedværdigende karakter, for eksempel om seksuel orientering, siger eksperten.

En lang række chauffører forklarer, at de skulle svare på, om de var bøsser. Der er traditionelt stor modstand mod homoseksuelle i Latinamerika.

- Spørgsmålene om homoseksualitet er et udtryk for diskrimination. Men det er samtidig en måde at ydmyge chaufførerne på og gøre dem nervøse under testen, vurderer Sonia Ortiz, der er jurist i fagforeningen Fenastras, der har medlemmer blandt Mærsks chauffører.

Skjulte optagelser

Fagbladet 3F er i besiddelse af en skjult optagelse, hvor to ledende chefer fra Mærsk i Mellemamerika erkender, at selskabet står bag løgnedetektor-test i tilfælde af røveri mod containere, og at det er Mærsk, der betaler for løgnedetektoren. Ifølge de to chefer er testen dog frivillig. Hør optagelsen her.

Det afviser både chauffører og eksperter.

- Hvis chaufførerne nægter at gennemføre testen, er det ensbetydende med en fyreseddel. Arbejderne behandles som kriminelle, siger Gilberto Garcia.

Han bakkes op af den tidligere ombudskvinde.

- Testen er ikke frivillig, selvom nogle firmaer ønsker at få det til at se sådan ud. Den er reelt et krav for at få job, vurderer professor Beatrice de Carillo.