Sådan gør du hvis dine udenlandske varer er defekte

Vi shopper, når vi er på ferie i udlandet. Men hvilke rettigheder har vi, hvis blusen fra Sverige går i stykker eller det nye kamera fra Tyskland er defekt?

Det bliver mere og mere udbredt at handle på tværs af grænserne inden for EU. Derfor er det vigtigt, at du som forbruger ved, hvad du har ret til, hvis en vare, du har købt i udlandet, går i stykker. (Foto: Colourbox)Det bliver mere og mere udbredt at handle på tværs af grænserne inden for EU. Derfor er det vigtigt, at du som forbruger ved, hvad du har ret til, hvis en vare, du har købt i udlandet, går i stykker. (Foto: Colourbox)

Der er ingen grund til at give op, hvis espressomaskinen købt under ferien i Italien eller tasken fra Spanien er gået i stykker. Du har nemlig som minimum samme reklamationsperiode som i Danmark - nemlig to år.

Det bliver mere og mere udbredt at handle på tværs af grænserne inden for EU. Derfor er det vigtigt, at du som forbruger ved, hvad du har ret til, hvis en vare, du har købt i udlandet, går i stykker.

Grundlæggende er det de samme regler, der gælder, hvad enten du handler i Danmark eller i et af de andre lande i EU.

- Reglerne er kun gode, så længe forretningerne efterlever dem, eller hvis der er nogen til at håndhæve reglerne. Men bortset fra Norge og Sverige er der typisk ikke klagenævn i de andre EU-lande, som der er i Danmark, siger Peter Fogh Knudsen, leder af Forbruger Europa.

Husk at gemme kvitteringen

Så hvis den tyske forretning er fuldkommen ligeglad med, at det helt nye kamera er i stykker, er der umiddelbart ikke så meget at gøre. Slet ikke for den tyske forbruger.

Derimod er der hjælp at hente, hvis du er dansker. For har du problemer med at komme igennem med din klage til den tyske kameraforretning, kan du få råd og hjælp fra Forbruger Europa.

- Så kan vi f.eks. med vores juridiske ekspertise kontakte forretningen. Og vi får løst en stor del af sagerne, siger Peter Fogh Knudsen, Forbruger Europa.

Det kræver dog, at du har kvitteringen. Ellers kan du ikke komme nogen vegne. På samme måde skal du også sikre dig, at forretningens telefonnummer og mailadresse står på kvitteringen. Ellers skal du bede om at få det skrevet ned, så du kan kontakte forretningen, hvis der bliver problemer.

Ingen bytteret

Husk at du hverken i Danmark eller i de resterende EU-lande har ret til at få byttet dine varer. Der er ingen lov, der giver forbrugerne bytteret. Det er forretningerne selv, der bestemmer, om de vil yde den service.

Derfor kan du heller ikke regne med at bytte blusen købt i Sverige, selv om den er for lille. Det er nemlig ikke en fejl, og så er der ingen reklamationsret. Men måske har den svenske forretning den ekstra service, at den gerne bytter.

Har du shoppet i lande udenfor EU, er du straks mere på Herrens Mark. Det kan være svært for ikke at sige umuligt at komme igennem med sin klage til en forretning i f.eks. Thailand eller USA.