Sådan handler du på nettet - uden fup
Der kan være masser af penge at spare, når du handler på nettet. Men brug din sunde fornuft, før du køber, og betal aldrig forud med check eller giro. Brug altid betalingskort.
Brug helst et internationalt kreditkort, når du handler på nettet. (Colourbox) Jo mere vi handler på nettet, jo flere af os bliver også snydt. Forbrugerklagenævnet kan da også melde om stigning af klager fra folk, der har handlet på nettet. Derfor er det en fordel, at kende nogle få simple regler for e-handel.
Først og fremmest er det vigtigt, at du bruger betalingskort, når du handler på nettet. Gør du det, kan du altid få dine penge tilbage, hvis noget går galt. Det kan du, hvis f.eks. fjernsynet, du har bestilt, aldrig når frem, hvis du fortryder købet, eller sælger har hævet for mange penge.
- Så skal din bank tilbageføre pengene. Og du kan normalt sikre dig dobbelt, hvis du bruger et internationalt kreditkort. For da siger reglerne, at du skal have dine penge tilbage, hvis du aldrig modtager din vare, og firmaet, du har handlet hos, er gået konkurs. Det kan du ikke, hvis du har brugt et almindeligt visa/dankort, siger jurist Glennie Boetius Petersen, Forbrugerstyrelsen.
Lad dig ikke lokke til at afgive konto- eller cpr-nummer
Lad dig aldrig lokke til at afgive dine konto- og kreditkortoplysninger, cpr-nummer og andre personlige oplysninger og hold dig fra tilbud, der lyder for gode til at være sande. Du skal kun bruge kortnummeret, udløbsdatoen og kontrolcifrene fra dit betalingskort. Husk at tjekke, at det er det rigtige beløb, der bliver trukket.
Når du handler på nettet har du altid 14 dages fortrydelsesret. Og fortrydelsesretten gælder fra den dag, du modtager varen. Du har også ret til at afprøve varen. Det har du, fordi du ved e-handel ikke har mulighed for at se og afprøve varen, før du køber den. Så hvis du f.eks. har købt en mobil, har du lov at bruge den. Og synes du ikke, den lever op til dine forventninger, kan du sende den tilbage inden de 14 dage er gået.
Kravet er blot, at mobilen skal leveres tilbage i samme stand, som du har modtaget den. Og at mobilen skal fremstå som ny. Desuden skal du selv betale for returforsendelsen.
-Hvis f.eks. displayet på den nye mobil er knækket, når du modtager den. Så skal du som forbruger vide, at det er den erhvervsdrivende, der har ansvaret. Også selv om mobilen er gået i stykker under forsendelsen, siger Glennie Boetius Petersen.
Ingen fortrydelsesret på billetter
Men de 14 dages fortrydelsesret gælder ikke, når det drejer sig om billetter til f.eks. koncerter, fodboldkampe eller flybilletter. Så når du først har bestilt flybilletter, er der i mange tilfælde ingen vej tilbage. Men tjek hjemmesiden, hvor du køber billetterne, for hos nogle udbydere er det muligt med afbestilling mod et mindre gebyr.
-I det hele taget gælder det om at du bruger din sunde fornuft, når du handler på nettet. Tjek desuden om hjemmesiden giver dig de lovbefalede oplysninger, som f.eks. om fortrydelsesretten, siger jurist Glennie Boetius Petersen, Forbrugerstyrelsen.
Hvis du vil tjekke, om en netbutik er seriøs, kan du bruge Forbruger Europas shoppingassistent Howard.
Du kan også kigge efter e-mærket, som kun gives til de hjemmesider, som e-handelsfonden vurderer er lovlige og etiske forsvarlige.
Sælger hænger på lav pris
Hvis netbutikken sætter en forkert og for lav pris på en vare, så er det bare ærgerligt for butikken. For den aftale som er indgået mellem dig og sælger er bindende.
På den måde slap en forbruger med at betale bare 899 kr. for en havetraktor, der skulle have kostet 8.999 kr.
En anden forbruger valgte at slå til, da hun kunne købe et kameraobjektiv i en netbutik til 1.459 kr.. En absolut god handel, da objektivet egentlig skulle have kostet 14.595 kr.