Endnu en mur omkring Gaza

Et år efter krigen i Gaza lever de fleste af områdets indbyggere i fattigdom. Nu bliver tunneller med varer fra Egypten blokeret.

Det er snart slut med transport af varer i tunneller mellem Gaza og Egypten.Det er snart slut med transport af varer i tunneller mellem Gaza og Egypten.

Egypten søger nu at sætte en stopper for smuglingen af varer fra Sinaihalvøen ind på den palæstinensiske Gazastribe. Siden juni 2007 har Israel lagt en stram blokade mod Stribens knap halvanden million indbyggere, hvilket har medført at varer nu kommer ind gennem flere hundreder tunneller, som er gravet ind under grænsen til Egypten.

Styret i Cairo vil standse denne trafik og er nu gået i gang med at bygge en 10 kilometer lang mur af stål langs grænsen, og for at ramme tunneltrafikken effektivt vil muren stikke mellem 20 og 30 meter ned i jorden. Det er dybere end de fleste eksisterende tunneller.

Vil tvinge Israel

- De fleste mennesker har reageret med bekymring, for den egyptiske blokade vil betyde, at en masse varer forsvinder, siger Amr Hamad, der repræsenterer Gazastribens industriarbejdere.

Den israelske blokade fungerer ved at indskrænke varetilførslen til produkter, der betragtes som nødvendige af humanitære grunde. Ifølge palæstinensiske kilder omfatter listen lige nu 62 varer som mel, olie, ris, makaroni og et snævert udvalg medicin. Alt andet, fra chokolade, skolebøger og cigaretter til cement, tøj og køleskabe kommer ind gennem tunnellerne.

- Ved at stoppe denne trafik, vil egypterne tvinge Israel til at opbløde deres blokade. Det er logikken i Cairo, siger Keren Tamir fra den israelske menneskerettighedsgruppe Gisha. Hun tvivler bare på, at det vil komme til at ske. For nylig skrev israelsk presse, at landets militære myndigheder koordinerer forsyningstilførslen med nøje kalorieoptællinger, der svarer til beregninger af et menneskes minimumsbehov. Hun ser ikke tegn på, at det vil ændre sig.

- Før blokaden kom der hver måned 10.400 vognladninger ind på Gazastriben. Nu ligger det på 2.500, oplyser hun. Stort set det hele går til nødhjælpsorganisationerne.

Ringe varer til overpris

De egyptiske byggeplaner har allerede presset prisen på ”tunnelvarerne” i vejret. Amr Hamad fortæller, at en pose cement, som før den israelske blokade kostede 20 shekel (ca. 32 kr.) nu koster 180.

- For et par uger siden kostede den 90, og det var også helt uacceptabelt, siger han.

– Selv det har almindelige arbejdere på Gazastriben ikke råd til. Tunnellerne har gjort en gruppe mennesker meget rige, og varepriserne har skabt store sociale forskelle. Ofrene for dette fænomen er de almindelige arbejdere, som ikke har råd til at være med, så som økonom kan jeg kun være glad for den egyptiske beslutning. Et normalt prisleje er sundt for økonomien, men forudsætningen er selvfølgelig lempelser af den israelske blokade.

Ifølge de seneste officielle tal ligger arbejdsløsheden på 43 procent, mens 65 procent af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen, som er under 12 kroner om dagen per person. 80 procent er afhængige af fødevarer fra internationale nødhjælpsorganisationer.

- For de fleste mennesker er tunnelvarerne en luksus, siger den pensionerede lærer Ahmed Abdallah, som bor i Jebalya flygtningelejren.

Næsten et år efter krigen har han stadig plastik i alle vinduerne, for han har ikke penge til at erstatte det glas, de israelske bomber smadrede. Vinduesglas koster for meget i forhold til hans pengepung. For nylig følte han sig dog presset til at købe cement til at udbedre skader i husets tag, men er skuffet over resultatet.

- Den egyptiske cement egner sig ikke til at bygge, kun til reparationer. Israelsk cement er meget bedre, siger han.

- Tunnelvarerne er af ringe kvalitet og ofte er de beskadigede fordi de bliver transporteret og opbevaret forkert. Alligevel køber folk en gang imellem en pakke cigaretter eller lidt chokolade til børnene for at opleve en smule almindeligt liv. Men det er måske også slut nu, hvor der kommer endnu en mur omkring Gaza.