Bilister sviner for millioner på vejene
Undersøgelse viser, at 60 procent af de danske bilister smider skrald ud af bilvinduet. Det koster staten og kommunerne dyrt.
Det er nemt, og det generer ikke nogen. Sådan lyder de begrundelser, som oftest bliver brugt, når danskerne forklarer, hvorfor de smider flasker og skrald ud ad bilvinduet. (Foto: Colourbox) En stor del af de danske bilister bruger bilvinduet som skraldespand, når de kører rundt i Danmark. Det viser en undersøgelse, som Hold Danmark Rent har lavet i 2010.
Faktisk viser undersøgelsen, at 59% af de danske bilister har smidt affald ud af bilvinduet.
De unge er den aldersgruppe, hvor flest har smidt affald ud af vinduet. 7 ud af 10 bilister mellem 18 og 35 år har dumpet affald ud af bilvinduet. Og sammenlignet med gruppen af bilister over 56 år, har de unge typisk tre gange så ofte smidt tyggegummi ud af vinduet.
Bananskræl sviner også
Det er nemt, og det generer ikke nogen. Sådan lyder de begrundelser, som oftest bliver brugt, når danskerne forklarer svineriet.
Men undersøgelsen peger på, at der er stor forskel i opfattelsen af forskellige typer af affald. En stor del af alle bilister kommer frugtaffald i en særlig gruppe af acceptabelt organisk.
- Vi ved, at det meget ofte er mad, som bliver smidt ud af vinduerne, forklarer Anne Holm Hansen, der er direktør i Hold Danmark Rent.
- Skraldet på lande- og motorveje er ofte papkopper, fastfood emballage, chips og slikpapir samt dåser og flasker, siger Anne Holm Hansen.
Skrald på vejene koster kassen
Anne Holm Hansen håber, at flere billister vil tænke over at smide deres skrald i skraldespandene i stedet for at ødelægge naturen. Derfor har Hold Danmark Rent igen i år lavet en kampagne rettet mod billisterne.
- Det koster staten 22 millioner kroner om året at holde motorvejene fri for skrald. Men kommunerne har årlige udgifter på en halv milliard kroner for at rydde op i henkastet affald, forklarer Anne Holm Hansen. Det svarer til 5.800 kroner pr. løbende kilometer pr. år.
- Vi ved ud fra undersøgelser, at det går folk på med affald, jo tættere man kommer folks hjem og privatsfære. Med kampagnen håber vi på, at nå ind til folk med en mere humoristisk og personlig vinkel.
Se videoen "Rene veje nu 2011" (Hold Danmark Rent)