Lavtlønnede jagter billig mad

Børnefamilier og lavtlønnede er hårdt pressede af madprisernes himmelflugt. Der spares, jagtes tilbud og seks ud af ti bruger flest penge i discountbutikkerne.

Børnefamilier og lavtlønnede er hårdt pressede af madprisernes himmelflugt.Børnefamilier og lavtlønnede er hårdt pressede af madprisernes himmelflugt.

Flaskevin skiftes ud med papvin, tomaterne er hollandske og når der skal kød på sommergrillen, kan det meget vel være at den saftige bøf må vige for de billigere polske pølser. For madprisernes himmelflugt har sat især børnefamilier og lavtlønnede under hårdt pres. Næsten hver anden familie med to børn(45,2%) jagter ugens tilbud, vælger billigere varer, når det er muligt og handler oftere discount. Det viser ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark med deltagelse af 894 3F'ere og deres husstande i Fagbladets webpanel.

Faktisk er det hele seks ud af ti børnefamilier, der oplyser, at de inden for de sidste tre måneder har købt de fleste af deres madvarer i en discountbutik som for eksempel Netto, Aldi, Fakta eller Rema 1000.

Seniorforsker Jørgen Dejgård ved fødevareøkonomisk instituts afdeling for forbrug sundhed og etik, er ikke overrasket over resultaterne.

- Det passer godt til det vi generelt ser. Jo højere priserne bliver, des mere prisbevidste bliver folk. Og der er ingen tvivl om, at det er dem med de laveste indkomster og børnefamilier som er hårdest ramt af prisstigningerne, fordi fødevarer sluger en stor del af de penge, de har til rådighed, siger han. Og selv om priserne ifølge prognoserne formentlig vil falde lidt igen, tror han, at vi som forbrugere generelt skal vænne os til, at de højere priser er kommet for at blive.

Spiser for højst 6.000 kr.

At de høje madpriser på det nærmeste har sat gang i en discountbølge bekræftes af Danmarks Statistik, der har noteret sig at salget i discountbutikkerne er boomet i vækst med 15 procent siden nytår. Familien Danmark søger derhen, hvor de kan få mest muligt for pengene. Og ifølge webundersøgelsen, bliver hver krone vendt og drejet. Muligvis fordi 3F familierne er økonomisk pressede på så mange andre områder. I hvert fald oplyser 80,3 procent af 3F familierne med to børn, at de samlet bruger for under 6.000 kroner på mad om måneden. Heraf lever halvdelen for under 4.000 kroner.

Der spares på frugt og grønt

Men med priser på familiens basisvarer, som mel, brød og grønt, der er steget med cirka 16 procent det seneste år, er det ikke nok, at handle ind med omtanke. Ifølge undersøgelsen har familierne med to børn været nødsaget til også at spare. Hver femte familie oplyser at de putter mindre i indkøbskurven af både brød, grøntsager og frugt. Og især de økologiske varer har familien vendt ryggen. I det 47, 6 procent oplyser at de generelt køber færre økologiske varer.

I stedet klarer familierne sig igennem på anden vis. For eksempel nævner flere, at de nu selv bager deres brød, køber en halv gris fra slagteren som de selv parterer, eller tager turen ned over grænsen, for at købe ind i Tyskland, hvor en lang række af fødevarer er billigere blandt andet i kraft af en lav tysk madmoms på syv procent.