Efterlyser polske søfolk til millionsag

Annoncer fra 3F i fem store polske aviser efterlyser søfolk, der er blevet diskrimineret og underbetalt på danske skibe. Når søfolkene er fundet, vil 3F rejse million-sag mod skibsrederne.

- Vi kan rejse Danmarkshistoriens største sag om efterbetaling. Polakkerne har nemlig fået langt mindre i løn end danske søfolk, og det er ulovligt , siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.- Vi kan rejse Danmarkshistoriens største sag om efterbetaling. Polakkerne har nemlig fået langt mindre i løn end danske søfolk, og det er ulovligt , siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Polske søfolk, der har været ansat på danske skibe, bliver mandag efterlyst i Polens fem største dagblade.
Det sker i annoncer indrykket af 3F's Transportgruppe, der håber på, at så mange som muligt blandt de cirka 4.000 polakker, der siden 1990'erne har sejlet under hyre i den danske handels-flåde, vil stå frem.
- Sker det, kan vi rejse Danmarkshistoriens største sag om efterbetaling. Polakkerne har nemlig fået langt mindre i løn end danske søfolk, og det er ulovligt i henhold til EU's lovgivning mod forskelsbehandling, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
De omkring 4.000 polske søfolk, som sagen handler om, har haft hyre på danske skibe til discountlønninger, fordi skibene er indregistreret i fagforeningsly under DIS - Dansk Internationalt Skibsregister.
Foreløbig har den billige arbejdskraft skæppet godt i rederiernes kasser. Men forskelsbehandlingen mellem polakker og danskere på skibene kan komme til at koste danske skibsredere et trecifret millionbeløb, fordi EU allerede i 1991 indgik en associeringsaftale med Polen.
Aftalen har siden 1994 forpligtet Danmark til at forhindre diskrimination mod polske arbejdstagere - blandt andet i forhold til løn- og arbejdsvilkår.
Det er på den baggrund, 3F ønsker en retssag, der kan afgøre hvorvidt loven om DIS er i strid med EU's regler.

Afvist i første omgang

I 2005 afviste Arbejdsretten i første omgang en principiel sag om de polske søfolk rejst af 3F.
Det skete med den begrundelse, at sagen manglede konkrete personsager og "savnede tilknytning til overenskomsterne og alene tjente som facadelegitimation for 3F's egentlige interesse i søgsmålet - at få DIS-loven lavet om med hjælp fra EU-retten".
- Men Arbejdsretten tog ikke stilling til det, den var blevet bedt om, nemlig om der var tale om ulovlig forskelsbehandling på danske skibe i strid med såvel DIS-loven som EU-retten. Derfor må vi nu efterlyse dem, det er gået ud over, og på deres vegne sagsøge hvert enkelt rederi. Det var ellers blandt andet det, vi ville undgå ved at føre sagen samlet for Arbejdsretten, siger Henrik Berlau.

Opbakning fra EU

I 2004 fik 3F politisk opbakning fra EU's transportkommissær Jaques Barrot.
Kommissæren var yderst klar i mælet under en høring i EU-parlamentet. Her sagde han følgende:
"En sømand af polsk nationalitet, som bor i Polen, men ansættes på et skib, der sejler under græsk flag, har ret til samme løn, social sikring og arbejdsvilkår, som gælder i Grækenland".
- Eksemplet med Grækenland gælder selvfølgelig også Danmark. Og den melding betyder, at de danske redere står helt alene med påstanden om, at de har ret til at forskelsbehandle polakker og danskere, siger Henrik Berlau.
Han gør desuden opmærksom på, at FN's arbejdsorganisation ILO hvert år siden 1989 har kritiseret Danmark for, at DIS-loven er i strid med FN-konventionerne om rettigheder for arbejdstagere til frit at organisere sig og til frit at vælge hvem, der skal forhandle løn- og arbejdsvilkår.
DIS-loven forhindrer danske fagforeninger i at organisere og forhandle for de næsten 3.500 udenlandske søfolk, der dagligt har hyre som billig arbejdskraft på danske skibe.

Se annoncen, der bringes i Polens fem største dagblade i dag mandag

Se annoncen, der bringes i Polens fem største dagblade i dag mandag