Tysk rapport afviser kæmpelastbiler

Trafikminister Flemming Hansen (K) skal i åbent samråd om kæmpelastbiler, fordi tysk rapport viser, at de 60 tons tunge køretøjer vil belaste både miljø og vejnet.

Der er ingen varige gevinster ved at tillade kørsel med kæmpelastbiler. De vil belaste både miljø og vejnet.
Det konkluderer såvel den tyske miljøminister som trafikminister på baggrund af en rapport om erfaringerne med de såkaldte modulvogntog i Tyskland. (arkivfoto)Der er ingen varige gevinster ved at tillade kørsel med kæmpelastbiler. De vil belaste både miljø og vejnet. Det konkluderer såvel den tyske miljøminister som trafikminister på baggrund af en rapport om erfaringerne med de såkaldte modulvogntog i Tyskland. (arkivfoto)

Der er ingen varige gevinster ved at tillade kørsel med kæmpelastbiler. De vil belaste både miljø og vejnet.

Det konkluderer såvel den tyske miljøminister som trafikminister på baggrund af en rapport om erfaringerne med de såkaldte modulvogntog i Tyskland. Rapportens konklusioner kan vise sig at blive en torpedo mod de danske vognmænd og trafikminister Flemming Hansens (K) planer om at tillade kæmpelastbiler i Danmark. I første omgang som en forsøgsordning.

Åbent samråd

Rune Lund, folketingsmedlem for Enhedslisten, er alarmeret over den tyske rapport og har taget initiativ til et åbent samråd, hvor Flemming Hansen skal oplyse, om han vil nøjes med en forsøgsordning.

Enhedslisten frygter, at trafikministeren permanent vil tillade kørsel med kæmpelastbiler på danske veje. Samrådet med Folketingets Trafikudvalg afholdes i begyndelsen af juni.

- Hvis nogen nogensinde har troet, at det var et "forsøg", Folketinget vedtog, så slår en pressemeddelelse fra trafikministeren fast med syvtommersøm, at det aldrig har været et forsøg, men en introduktion af de såkaldte modulvogntog uden nogen som helst sammenhængende godsstrategi, siger Rune Lund.

Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke er enig:

- Den tyske rapport giver stof til eftertanke, og derfor ønsker også jeg et åbent samråd med trafikministeren, som skal fortælle offentligheden, hvorfor der er forskel mellem Danmark og Tyskland, når det gælder at tillade kørsel med de 60 ton tunge kæmpelastbiler, siger Magnus Heunicke.

Tyskland har erfaringer

Modsat Danmark har man i Tyskland erfaringer med effekten af kæmpelastbiler. De har siden 2005 kørt i Bremen og i tre andre tyske områder.

I praksis er kæmpelastbilerne fyldt op til 64 procent af deres lastkapacitet, og det begrænser miljøgevinsten.

Først når op mod 80 procent af den højeste last bliver brugt, kommer der miljømæssig gevinst, siger den tyske rapport.

Disse erfaringer har fået det tyske miljøministerium til at fraråde kæmpelastbiler. Også den tyske trafikminister siger nej til kæmpelastbiler.

- Kæmpelastbilerne på 60 ton er ikke længere midtpunkt i diskussionen. De vil skabe massive problemer og give ekstra udgifter på hele 30 milliarder kroner, sagde den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee ifølge Transport Magasinet, da de tyske delstaters trafikministre mødtes 19. april.

Afviser tysk rapport

Trafikminister Flemming Hansen har allerede i et svar til Rune Lund tilbagevist den tyske kritik af kæmpelastbilerne og kalder rapporten fra Tysklands miljøministerium forholdsvis teoretisk, mens andre undersøgelser fra Sverige, Finland og Holland peger på fordele for både miljø og trafik.

Ifølge Transport Magasinet vakler Dansk Folkepartis trafikordfører Walter Christophersen heller ikke i sit ja til kæmpelastbiler.

Men hvis Tyskland ender med til efteråret at sige nej til kæmpelastbiler, kan forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Leif Rasmussen ikke se fordelen at lade dem køre her i landet.

- Det må da være den sydgående godstransport, hvor de største muligheder ligger, siger Leif Rasmussen,

Leif Rasmussen skønner også, at kæmpelastbiler ofte vil køre med halve læs: Virksomhederne vil have gods leveret til tiden og har små lagre. Lagrene ligger populært på landevejen. Når en kunde bestiller et parti varer, kan han ikke hver gang fylde op på kæmpelastbiler, påpeger Leif Rasmussen.