Trods advarsler: kæmpelastbiler i Danmark næste år
Lastbiler i kæmpestørrelse er en realitet som forsøg i Danmark fra næste år. Samråd onsdag viste bredt politisk flertal for de større lastbiler, selvom tysk rapport advarer om øget forurening.
Tysk rapport peger på, at i praksis vil kæmpelastbiler forværre klimaproblemerne og betyde et større forbrug af brændstof. Der vil blive udledt flere farlige dieselpartikler. Også støjgenerne bliver større. (Arkivfoto.) Et klart nej til kæmpelastbiler fra både miljø- og trafikminister i Tyskland har ikke rokket ved det flertal i Folketinget, som har vedtaget et treårigt forsøg med kæmpelastbiler i en række danske havne.
Det viste det åbne samråd torsdag i Folketingets Trafikudvalg med trafikminister Flemming Hansen (K).
- Foruden de ti havne, som er nævnt i loven, ser jeg gerne, at der kommer otte ekstra havne, som også ønsker kæmpelastbiler. Det er vigtigt, at alle danske havne får opfyldt deres ønske om at komme med i det treårige forsøg for at undgå en skævvridning af Danmark, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.
Han tilføjer, at der skal afses de nødvendige penge til vejnettet. Efter sommerferien vil Vejdirektoratet komme med en rapport om, hvordan vejnettet skal ændres i forbindelse med forsøget.
Kun forsøg af navn
- Samrådet var mildt sagt en tynd kop te. Trafikministeren så helt bort fra den tyske kritik, som er den mest saglige. Enhedslisten vil gøre alt for at begrænse forsøget til de ti havne, der er vedtaget.
- Kommer vi op på kørsel med kæmpelastbiler til hele 18 havne er der kun tale om et forsøg af navn. Af gavn får danskerne i realiteten kæmpelastbiler efter nytår som en fast ordning, advarer Rune Lund.
Den tyske rapport peger på, at i praksis vil kæmpelastbiler forværre klimaproblemerne og betyde et større forbrug af brændstof. Der vil blive udledt flere farlige dieselpartikler. Også støjgenerne bliver større, fastslår Rune Lund.
Hele EU
Under samrådet henviste Flemming Hansen hele tiden til de positive erfaringer fra forsøgsordningen i Holland og til Sverige og Finland. Mens han mente, at den tyske rapport er teoretisk.
Gået på klingen ville Flemming Hansen dog ikke betegne den tyske rapport som et bestilt stykke arbejde.
- Tyskland har haft kørsel med kæmpelastbiler helt tilbage fra 1986. Derfor er deres rapport langt mere seriøs end en tilsvarende svensk, oplyste Rune Lund.
FAKTA
Loven om forsøg med kæmpelastbiler blev vedtaget 1. marts i år, men begynder først 2008, fordi vejnettet skal tilpasses.
Vejstrækninger
Ifølge Trafikministeriet er der afsat 85 millioner til at gøre vejnettet klar.
Udgangspunktet er de eksisterende motorveje:
E 20 fra Kastrup til Esbjerg.
Rute 21 (Holbæk-motorvejen) fra Motorring 3 til Holbæk.
E 47 fra Kvistgård ved Helsingør til Rødby.
E 45 fra Padborg til Frederikshavn.
E 39 fra Aalborg til Hirtshals.
Forsøg i forsøget
Strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er en statslig hovedlandevej og indgår som et forsøg i forsøget for at skaffe lokale og regionale erfaringer med kæmpelastbiler uden for motorvejsnettet.
Ti havne