Konflikt udsat igen
OK07: Forligsmand Asbjørn Jensen har brugt anden og sidste mulighed for at udskyde de varslede konflikter. LO afviser, at direkte forhandlinger med DA kan være løsningen.
LO's formand Hans Jensen afviser, at gå ind i centrale forhandlinger, så længe man er i gang med et decentralt forhandlingsforløb. (Arkivfoto) Efter et kort møde med LO og Dansk Arbejdsgiverforening valgte forligsmand Asbjørn Jensen torsdag at udskyde de varslede konflikter i endnu 14 dage. Det er hans anden og sidste mulighed for at skubbe deadline for den storkonflikt, der bliver mere og mere realistisk, og opnås der ikke et resultat for de resterende områder, vil en storkonflikt være en realitet senest 12. april.
Den kan komme tidligere, hvis Asbjørn Jensen opgiver at mægle videre i løbet af de næste to uger. Og han skal under alle omstændigheder være klar med et mæglingsforslag senest påskelørdag - fem dage inden konflikten kan bryde ud.
Forligsmandens bestræbelser går stadig på at få et forlig på transport- og lagerområdet, som kan skabe et gennembrud for de øvrige brancher, hvor man opererer med normalløn. Det vil sige, at lønnen aftales direkte ved overenskomstbordet - uden formel adgang til lokale forhandlinger. Alle de hidtidige forlig er kommet på minimallønsområdet, hvor lønnen forhandles lokalt.
Andre muligheder
Mislykkes det at skabe enighed mellem 3F's Transportgruppe og arbejdsgiverne i HTS, har forligsmanden endnu et par muligheder. Han kan indkalde parterne på et af de andre normallønsområder, men det er næppe sandsynligt, da han selv ved flere lejligheder har afvist, at det vil kunne ændre noget.
Mere realistisk er det, at han i tilfælde af et endeligt transportsammenbrud vil indkalde LO og Dansk Arbejdsgiverforening - denne gang til egentlige forhandlinger om den de lønsatser, der volder vanskeligheder.
Den mulighed afviser LO's formand, Hans Jensen, imidlertid.
- Vi kommer og lytter, når forligsmanden kalder, for det skal vi. Men vi går ikke ind i centrale forhandlinger, når vi er i gang med decentralt forhandlingsforløb. Det er parterne selv, der skal forhandle, og der skal ligge selvstændige forlig for over 90 procent af lønmodtagerne, før vi kan sige, at nu vil vi ikke lade det falde, sagde han efter mødet i Forligsinstitutionen.
LO-formanden henviser til, at hovedorganisationerne normalt forhandler om udformningen af mæglingsforslaget til sidst i forløbet. På baggrund af elementerne i de indgåede forlig opsamler man de områder, hvor man af den ene eller anden grund ikke har kunnet blive enige. Men uden en normallønssats mangler der en afgørende brik, og dermed vil der ikke kunne fremsættes et mæglingsforslag.
LO og Dansk Arbejdsgiverforening har endnu ikke fået at vide, hvornår de igen skal en tur i Forligsinstitutionen. Men bryder transportforhandlingerne endeligt sammen, vil de, ifølge Hans Jensen, blive indkaldt meget hurtigt derefter.