Nyt klippekort slår hårdt ned på dårlig kørsel

Vognmænd og chauffører sættes nu under ekstra pres for at overholde reglerne. Ved tre klip for færdselsforseelser frakendes kørekortet betinget. 3F og ATL bakker op om tiltaget.

Hvis fartgrænsen overskrides med mere end 30 procent udløser det et klip i de nye klippekort, der tages i brug 1. september.Hvis fartgrænsen overskrides med mere end 30 procent udløser det et klip i de nye klippekort, der tages i brug 1. september.

De nye skærpede straffe med klippekort for grove overtrædelser af færdselsloven fra torsdag 1. september stiller krav om, at vognmændene i deres planlægning af kørslen giver chaufføren mulighed for at overholde reglerne.

Skønner chaufføren, at han vil køre i strid med loven, må han sige fra, fastslår Leif Rasmussen, der er medlem af Rådet for Større Færdselssikkerhed og forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, som organiserer 40.000 erhvervschauffører.

I 3F's Transportgruppe er man glade for de nye regler: De burde føre til en mere sikker trafik, fordi hasarderet kørsel, der tidligere blev straffet med bøder, fremover betyder et hak i klippekortet ,og tre hak en ny køreprøve og betinget frakendelse af kørekortet.

- Når en chauffør mister sit kørekort, mister han jo også sit eksistensgrundlag, og fra 1. september slår det hårdt, hvis en bilist kører for stærkt eller smutter over for rødt. Chikanekørsel, der har ført til en del ulykker, bliver heldigvis også straffet hårdere, siger Leif Rasmussen.

Dobbeltmoralsk

- Det ville være dobbeltmoralsk, hvis vi fra vognmandsside ikke sørger for at lede og fordele arbejdet med tanke på, at chaufføren skal kunne overholde loven, siger Allan Larsen, der er næstformand i ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik.

Der bliver nu fokuseret meget på trafiksikkerhed og med rette. Efter Allan Larsens opfattelse er det i orden, at politikerne med de nye regler for klippekort skærper kursen, når det gælder trafiksikkerhed.

Vognmændene investerer i dyre lastbiler og sender chaufførerne på kurser. På bundlinjen skulle det gerne vise sig i færre trafikulykker. Planlægningen af kørslen skal tage hensyn til de nye regler: Oplever chaufføren, at han ikke kan køre en tur og overholde reglerne, så må han sige fra, mener Allan Larsen og tilføjer, at en række andre regler om blandt andet køre-hviletid betyder, at vognmændene skal sørge for flere chauffører på lastbilerne, flere skift og så videre.

Bedste lov

- Klippekort er den bedste lov, siden der blev indført fartgrænser i Danmark. Jeg er overbevist om, at indførelsen af klippekort vil kunne ses i form af færre dræbte og kvæstede, fordi folk begynder at køre efter loven.

- Bilister er fløjtende ligeglade med en bøde. De har langt mere respekt for, at de kan miste kørekortet, siger direktør René la Cour Sell, Rådet for Større Færdselssikkerhed til Politiken.