Arriva snager i chaufførers privatliv

Arriva kræver detaljer om sygdom, bolig og drikkevaner for chauffører og vil nu indføre spiritustest. 3F kalder selskabets politik uhørt mistænkeliggørelse og snagen.

Nye chauffører skal i Arrivas  helbredserklæringer fortælle, om de har været syge i mere end 14 dage på noget tidspunkt i deres arbejdsliv. Samtidig skal man oplyse antallet af besøg hos læger, fysioterapeuter og naturlæger de seneste fem år. Nye chauffører skal i Arrivas helbredserklæringer fortælle, om de har været syge i mere end 14 dage på noget tidspunkt i deres arbejdsliv. Samtidig skal man oplyse antallet af besøg hos læger, fysioterapeuter og naturlæger de seneste fem år.

I sidste uge kom busselskabet Arriva på banen med krav om alkoholtest af chauffører ansat ved selskabet. Det vakte vrede i 3F, der beskylder Arriva for at mistænkeliggøre sine ansatte i uset grad. Men sagen om spritkontrol er langt fra enestående.

For at blive ansat som chauffør i en Arrivabus, skal man krydstjekkes fra hoved til lilletå. I selskabets helbredserklæringer skal nye chauffører fortælle, om de har været syge i mere end 14 dage på noget tidspunkt i deres arbejdsliv. Samtidig skal man oplyse antallet af besøg hos læger, fysioterapeuter og naturlæger de seneste fem år.

Arriva vil også vide, om kommende ansatte bor til leje eller i ejerbolig og hvor mange børn, de har. Kravene vækker harme i 3F:

- Det er helt uhørt. Jeg har meget svært ved at se, hvad Arriva skal bruge de mange oplysninger om chaufførers privatliv til. Der er jo ikke tale om ansættelse af astronauter, der skal flyve til Mars, og så risikerer man at blive fyret, hvis Arriva opdager fejl. Jeg kan godt forstå, hvis Arriva har problemer med at skaffe chauffører under de vilkår, siger Jan Villadsen.

Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe og kalder Arrivas ansættelsespolitik langt ved siden af, hvad der er normal etik for private firmaers ansættelses og sygdomspolitik for ansatte.

Bedste medarbejdere

I Arrivas helbredserklæring skal kommende chauffører desuden oplyse, hvor mange øl og vinglas de tømmer om dagen - og om de før har drukket mere end i dag.

Arriva mener ikke, at der er tale om mistænkeliggørelse af de ansatte.

Ønsket om at indføre alkoholtest skal virke præventivt, og oplysningerne i helbredserklæringerne skal danne udgangspunkt for ansættelsessamtaler, der sikrer, at medarbejderen passer bedst muligt til jobbet.

- Vi kan jo ikke sende medarbejdere ud, som ikke er i besiddelse af et godt helbred. Ved ansættelsessamtalen hjælper skemaet med til at afklare forskellige punkter, som vi skal drøfte for at afklare, om den pågældende medarbejder får det rette job, siger udviklingsdirektør Jens Erik Christiansen.

Han kan ikke svare på, hvorfor kommende chauffører skal oplyse, om de bor til leje eller i egen bolig. Spørgsmålene om børn er med for at få en drøftelse af, om arbejdstiden passer. Spørgsmålet om ægtefæller handler, ifølge Arriva, om hvem selskabet skal kontakte, hvis der sker en ulykke.

Alkoholtest i hele norden

Også spørgsmålene om alkoholforbrug og eventuelt tidligere misbrug er ifølge Arriva med på grund af ansættelsessamtalen. Det skyldes de problemer, Arriva har opdaget i forbindelse med alkohol og buskørsel - problemer, der er årsagen til, at Arriva nu også vil til at teste ansatte chauffører.

- Det er vigtigt at understrege, at alkoholtesten skal gælde alle medarbejdere og medarbejdergrupper i hele Skandinavien. I Sverige er der allerede i dag alkohollås i busserne, uden at det har medført problemer, siger Jens Erik Christiansen.

- På seksten måneder har der været 13 tilfælde, hvor chauffører er afskediget på grund af alkohol i blodet. Seks andre har meldt sig frivilligt til den behandling, Arriva tilbyder medarbejdere med misbrug. Så jeg er ikke enig med fagforeningerne i, at der ikke er et problem, fortsætter han.

Faglig voldgift

Det bliver op til en faglig voldgift, om Arriva får lov at udføre sprittest af tilfældigt udvalgte chauffører. Voldgiften er ifølge Arriva nødvendig, fordi fagforeningerne ikke vil samarbejde om en fælles løsning og i stedet henviser til, at spritkontrol er politiets opgave.

- Så er dialogen ikke ret meget længere, førend vi har fået afklaret, om vi må gøre det eller ej, siger Jens Erik Christiansen.

3F 's Transportgruppe er enig med Arriva i, at der skal en afklaring til. Men afviser Arrivas udlægning af sagen.

- Der er tale om et rent diktat fra Arrivas side, og det fremmer ikke dialogen, siger Jan Villadsen.