Vognmænd vil fritages for bøder
3F afviser forslag om at fjerne arbejdsgivernes objektive ansvar ved forseelser, og opfordrer dem i stedet til at planlægge kørslen, så chauffører ikke presses til at overtræde reglerne.
De nye og langt skrappere bødetakster for brud på køre- hviletidsreglerne har virket siden 1. september, og nu rammer de både chauffører og vognmænd ekstra hårdt. (Arkivfoto) "Det kan vel ikke være meningen, at vognmænd eller chauffører, der bliver involveret i en ulykke eller bliver forsinket af andre ting, som han er helt uden skyld i, skal straffes lige så hårdt som den vognmand, der bevidst bryder reglerne for at øge sin profit".
Sådan lyder det fra vognmændenes arbejdsgiverforeninger ATL og HTS og afdelingschef André Rouvillain.
Udtalelsen, der blev fremsat tirsdag, kommer i kølvandet på, at de nye og langt skrappere bødetakster for brud på køre- hviletidsreglerne har virket siden 1. september, og nu rammer både chauffører og vognmænd ekstra hårdt.
Men ifølge vognmændene rammer reglerne de forkerte. På den baggrund kræver de, at politikerne fjerner det såkaldt objektive ansvar - der rammer den ansvarlige vognmand samtidig med den skyldige chauffør.
Det objektive ansvar skal ifølge ATL og HTS erstattes med omvendt bevisbyrde i sager, hvor reglerne er brudt og udløser en bøde. Den omvendte bevisbyrde vil ifølge vognmændene betyde, at man er skyldig, med mindre man kan bevise, at man er uskyldig.
3F afviser blankt
3F's Transportgruppe afviser blankt vognmændenes argumenter. Arbejdsgivernes forslag er alene til gavn for vognmændene, mener 3F:
- Det er mere end svært for en chauffør, der har brudt reglerne at bevise sin uskyld. Samtidig kan vognmændene hævde deres uskyld også i situationer, hvor det er vognmændene selv, der har presset chaufførerne til at køre for længe og dermed bryde reglerne så en bøde bliver udløst, siger Leif Rasmussen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
André Rouvillain argumenterer helt anderledes:
- Det vil være en stor forbedring for både chaufførernes arbejdsmiljø og vognmændenes konkurrenceevne, hvis de ikke længere skal frygte bøder på mange tusinde kroner for situationer, som de ikke kan gøre noget som helst for at forhindre, udtalte han tirsdag.
- Men de forbedringer Andre Rouvillain taler om gælder jo kun vognmændene. Derfor er det hyklerisk at tale om forbedret arbejdsmiljø for chaufførerne. Det er vognmændene, der har retten til at lede og fordele arbejdet. Det giver samtidig vognmændene pligten til at planlægge kørsel af gods og passagerne, således at chaufførerne ikke risikerer bøder for brud på reglerne om køre- og hviletid, siger Leif Rasmussen.
Småt med opbakning
Ifølge HTS-arbejdsgiverforeningen bakker også Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening (TA) op, om at reglerne bør slækkes. Men hermed er det også slut.
Slæk på reglerne afvises fra de fleste politiske partier. Senest onsdag aften i tv2 finans, hvor vognmanden Kim Johansen fik lejlighed til at diskutere emnet med Det Radikale Venstre.
Chauffører og vognmænd er i den seneste tid blevet påduttet en del andre nye regler og stramninger - blandt andet:
Klip i kørekortet ved fartoverskridelser og andre færdselsforseelser og nye EU-regler for maksimal arbejdstid på 48 timer om ugen i gennemsnit.