Kritik af Haarder fra Rigsrevisionen
Haarders måde at styre AMU-økonomien på får kritik af Rigsrevisionen i ny rapport, der peger på rod i styringen af økonomien. 3F kræver handling nu.
Rigsrevisionens rapport på, at Undervisningsministeriet ikke er god nok til at sikre, at der er balance mellem taksterne for tilskud til de enkelte AMU-kurser og de faktisk afholdte udgifter. (Arkivfoto.) Undervisningsminister Bertel Haarder møder kritik fra Rigsrevisionen, der i en ny rapport, der lige er offentliggjort, peger på, at ministeriet ikke har tilstrækkeligt kontrol med styringen af de cirka 500 millioner kroner, der hvert år bevilges til AMU.
AMU-skolernes store problem er blandt andet, at statens tilskud til en række af AMU-kurserne ikke længere dækker de faktiske udgifter der er ved at køre kurserne, som derfor giver underskud. AMU slås med et underskud, der er steget fra 67 millioner kroner i 2004 til 78 millioner kroner i 2006.
Utilstrækkeligt grundlag
Rigsrevisionen peger netop på, at Undervisningsministeriet ikke er god nok til at sikre, at der er balance mellem taksterne for tilskud til de enkelte AMU-kurser og de faktisk afholdte udgifter. Det foregår på et så utilstrækkeligt grundlag, at der ikke er sikkerhed for, at taksterne afspejler kravene til undervisningens tilrettelæggelse og dermed skolernes udgifter, står der i rapporten.
Endnu en bekræftelse
Forbundssekretær i 3F Per Christensen fremhæver, at Rigsrevisionens beretning er endnu en undersøgelse, der til fulde bekræfter tingenes tilstand - der er ikke sammenhæng mellem skolernes udgifter og AMU-taksterne.
- Det har vi sagt længe, og det har skolerne sagt længe, men alligevel er der intet sket. Ministeriets egne analyser har påvist underskud, men alligevel har man ikke sørget for de nødvendige bevillinger til takstforhøjelser. Nu slår statsrevisorerne altså også fast, at undervisningsministeriet ikke har sikret sig vished for, at taksterne reelt dækker skolernes udgifter, siger han.
Det rene hasard
Han understreger, at det er at spille hasard med det undervisningssystem, der skal løfte 3F'ernes kompetenceudvikling.
- Det er uhørt - vi kræver handling her og nu. Politikerne må leve op til de flotte ord om kompetenceløft for de kortuddannede. De skal sørge for, at skolerne ikke får underskud, når de giver sig i kast med opgaven, siger han.
Der er blandt andet også kritik fra Rigsrevisionen af, at Undervisningsministeriet ikke i tilstrækkelig grad understøtter, at skolerne kan kontere ensartet, så man kan sammenligne udgifterne.