Engelsk fokus på chauffør-vikarer
Engelsk transportfagforening går ind i sag om engelske chauffør, der brækkede ryggen under arbejde for dansk vognmand. Spot på lyssky vikarbureauer.
Den engelske chauffør Dean Tolhurst var ansat igennem vikarbureauet ETC International, da han brækkede ryggen i en arbejdsulykke under arbejde for den danske vognmand Viggo Jespersen. Udbredelsen af lyssky vikarbureauer på Gibraltar skal nu undersøges til bunds gennem SiD's engelske broderorganisation, der har et kontor på halvøen.
Gibraltar er under britisk herredømme og derfor kan TGWU - Transport & General Workers Union - operere i området.
Briternes opmærksomhed omkring de lyssky vikarbureauer blev fanget efter en række artikler i Fagbladet om den engelske chauffør Dean Tolhurst. Han var ansat igennem vikarbureauet ETC International, da han brækkede ryggen i en arbejdsulykke under arbejde for den danske vognmand Viggo Jespersen fra Skårup på Fyn.
- Vi vil finde ud af, hvor mange vikarbureauer, der opererer fra Gibraltar og hvad fagforeningen kan gøre for at stoppe udnyttelsen af chauffører, som foregår gennem vikarbureauerne, siger Rachael Webb, der er sekretær i chaufførafdelingen i TGWU.
Samtidig vil TGWU undersøge forholdene omkring selskabet ETC International.
Dansk-engelsk samarbejde
Undersøgelsen er kommet i stand gennem de Baltiske komite, hvor Carsten Paulin, formand for Eksportchaufførernes Landsklub, er medlem.
- Vi skal have stoppet det her, derfor henvendte jeg mig til mine engelske kolleger gennem den Baltiske Komite, oplyser Carsten Paulin.
Den baltiske komite er et samarbejde mellem fagforeninger i Danmark, England, Sverige, Tyskland, Estland, Letland og Litauen.
Komiteen arbejder på at omstille de lokale fagforeninger, så de er i stand til at tage den faglige kamp op i den globaliserede verden.
- De har problemer, som vi ikke kan vi løse fra Danmark. Dean Tolhurst sag bliver en prøveballon på det nye samarbejde, siger Carsten Paulin.