EU-penge til kamp mod lyssky vognmænd
Tre millioner kroner fra EU skal danne platform for den baltiske komite. Pengene skal blandt andet bruges til at bekæmpe udflagningen af lastbiler og stoppe de lyssky vikarbureauer.
- Vognmændene går på tværs af grænserne, når de udflager lastbiler eller benytter vikarbureauer i andre lande. For at matche den udvikling er vi som fagbevægelse nødt til at samarbejde på tværs af grænserne, siger Carsten Paulin, formand for de danske eksportchauffører. (Palle Peter Skov) Eksportchaufførerne i Den Baltiske Komite, der er et samarbejde mellem eksportchauffører i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland, England og de tre baltiske lande Letland, Estland, Litauen, har fået
tre millioner kroner i støtte fra EU.
Pengene skal bruges i kampen mod den tvivlsomme udflagning af lastbiler fra Danmark til billigere lande, og rent konkret betyder støtten, at chaufførerne får mulighed for at mødes oftere og gennemføre faglige arrangementer, som de ellers ikke vil have mulighed for.
- Vognmændene går på tværs af grænserne, når de udflager lastbiler eller benytter vikarbureauer i andre lande. For at matche den udvikling er vi som fagbevægelse nødt til at samarbejde på tværs af grænserne, siger Carsten Paulin, formand for Eksportchaufførernes Landsklub, der sammen med LO i Århus Amt og Chaufførernes Fagforening i Århus fik ideen til Den Baltiske Komite.
Vikarbureauer og udflagning
Den Baltiske Komite skal primært koncentrere sig om de mange problemer med vikarbureauer og hele udflagningsproblematikken.
- Fra vores baltiske kolleger hører vi, at danske vognmænd, der har flyttet deres lastbiler derover, siger til chaufførerne: Hvis I melder jer ind i en fagforening, så står I uden arbejde her i firmaet, det er jo i strid med menneskerettighederne, fortæller Carsten Paulin.
Vikarbureauer er et andet centralt arbejdsområde for Den Baltiske Komite.
- Vi har set en række grufulde eksempler på, hvor galt det kan gå, når vikarbureauer sender chauffører fra det ene land til det andet. Det værste eksempel er Dean Tolhurst (se links til artikler herunder), der brækkede ryggen i en arbejdsulykke, mens han kørte for en dansk vognmand, der havde hyret ham igennem et vikarbureau på Gibraltar. Men også Rent Driver i Helsingør giver problemer i Sverige, siger Carsten Paulin.
Den Baltiske Komite skal i gang med arbejdet hurtigst muligt, derfor mødes komiteen allerede inden jul for at sætte gang i samarbejdet.