Truer Mærsk med arbejdsretten
3F betragter fyringer af danske søfolk på Mærsk-skibe som et kampskridt, der strider mod overenskomsten. Sammen med Dansk Metal kræver forbundet fyringerne trukket tilbage.
Hvis ikke Maersk Line trækker fyringer af 74 danske søfolk tilbage, får selskabet en sag i arbejdsretten på halsen. Hvis ikke Maersk Line trækker fyringer af 74 danske søfolk tilbage, får selskabet en sag i arbejdsretten på halsen.
Sådan lyder udmeldingen fra 3F og Dansk Metal, efter at Mærsk har valgt at fyre i alt 200 danskere på deres skibe og erstatte dem med billige udenlandske besætninger som led i en større spareplan. Det er overenskomststridigt, mener de to forbund.
Uacceptabel begrundelse
- Vi betragter det som et kampskridt. Maersk Line underskrev en overenskomst for disse ansatte sidste år. De vidste godt, hvilken løn de skal have. Nu bliver de ansatte opsagt med lønsomhed som den eneste begrundelse. Det er ikke acceptabelt, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F’s transportgruppe.
Sammen med Keld Bækkelund Hansen fra Dansk Metal Søfart mødes han på mandag med repræsentanter for Danmarks Rederiforening for at kræve fyringerne trukket tilbage på vegne af LO. Hvis ikke det sker, fortsætter sagen i arbejdsretten.
Mange lande har krav om nationalitet
I flere andre lande ville Maersk Line ikke kunne slippe af sted med at erstatte nationale besætninger med udenlandske søfolk.
- Der findes mange andre lande, hvor Maersk Line er nødsaget til at sejle med nationale besætninger af hensyn til landenes lovgivning, for eksempel USA og Brasilien. Det er der tilsyneladende ingen problemer med, siger Henrik Berlau.
Den administrerende direktør i Danmarks Rederiforening, Peter Bjerregaard, er i Fyens Stiftstidende fredag citeret for at sige, at rederiforeningen ikke vil gå i rette med Mærsk. Men det er forkert, siger han til Nyhedsbrevet 3F:
- Der er tale om, en misforståelse. Jeg har ikke på forhånd nogen kommentarer til sagen. Nu må vi høre, hvad organisationerne har at sige på mandag og derefter tage stilling til sagen, siger Peter Bjerregaard til Nyhedsbrevet 3F.
Ny debat om DIS
Metal Søfart og Dansk Sø-Restaurations Forening har meddelt, at fyringerne bringer deres samarbejde om DIS i fare. Det har fået skibsofficererne i Maskinmestrenes Forening og Søfartens Ledere til at bakke op om kravet om genansættelse af de fyrede danskere.