Ufaglærte på Nordsøen kræver højere løn

Stilladsarbejdere får lavere løn på Nordsøen end på land. Det vil de rette op på nu, da de for første gang kan forhandle deres egne aftaler.

Lønnen for stilladsarbejde på Nordsøen er sakket bagud, samtidig med at overskuddet af aktiviteterne på Nordsøen nærmest er eksploderet de seneste år. (Arkivfoto)Lønnen for stilladsarbejde på Nordsøen er sakket bagud, samtidig med at overskuddet af aktiviteterne på Nordsøen nærmest er eksploderet de seneste år. (Arkivfoto)

Nu skal nogle af de mange danske oliepenge bruges til at hæve lønnen for de ufaglærte, der arbejder på Nordsøens oliefelter.

Det mener de stilladsarbejdere, der arbejder på Nordsøen. De fleste af dem får fremover mulighed for at lave deres egne lokalaftaler om lønforhold på oliefelterne. Tidligere har de skulle forhandle lokale aftaler på plads sammen med grupper af faglærte fra Dansk Metal og Dansk El-Forbund.

Og der er ingen tvivl om, at kravet vil lyde på mere i lønningsposen.

Lønnen for stilladsarbejde på Nordsøen er nemlig sakket bagud, samtidig med at overskuddet af aktiviteterne på Nordsøen nærmest er eksploderet de seneste år. I 2007 steg overskuddet med omkring 10 milliarder kroner på grund af stigende oliepriser.

- Timelønnen for stilladsarbejderne på Nordsøen er lavere end på land på trods af de ekstreme forhold, som man arbejder under. Det efterslæb må vi se at rette op på, siger Jens Erik Christensen, faglig sekretær i 3F Esbjerg Transport.

Han bakkes op af Brian Christiansen, formand for landsklubben for offshore stilladsarbejdere.

- Udviklingen i lønnen på Nordsøen er ikke fulgt med det øvrige arbejdsmarked. Det vil vi prøve at gøre noget ved nu, siger Brian Christiansen.

168 kroner i timen

Ifølge 3F Esbjerg Transport tjener en stilladsarbejder på Nordsøen højest 168 kroner i timen inklusiv off shore tillæg. En timelønnet stilladsarbejder på land tjener op til 175 kroner i timen – plus génetillæg.

De lokale lønforhandlinger vil foregå mellem stilladsarbejdernes tillidsfolk og de firmaer, der leverer mandskab til de to operatører på oliefelterne, Mærsk og DONG.

- Derfor er det vigtigt, at de aftaler, som firmaerne laver med Mærsk og DONG gør, at der er råd til en rimelig løn til de ansatte, siger Brian Christiansen.

Han er tillidsrepræsentant i firmaet Semco og forventer at kunne indlede forhandlinger i begyndelsen af marts.

Efter flere års uenigheder mellem afdelinger i Dansk Metal og 3F om forhandlingsretten, er alle parter - i følge 3F Transport Esbjerg - nu enige om, at det er 3F Transport Esbjerg, der organiserer stilladsarbejderne på Nordsøen og hjælper til med lokale lønforhandlinger.

Der er omkring 350 stilladsarbejdere på Nordsøens oliefelter.