Stadig ingen aftale mellem Mærsk og chauffører

Chauffører i Honduras vil udskifte de individuelle kontrakter, der udløb ved nytår, med en kollektiv aftale med Mærsk. Det danske selskab holder fast i, at chaufførerne er selvstændige firmaer.

 Jeg forstår ikke, hvorfor Mærsk er så afvisende, siger Hector Vasquez, formand for 300 chauffører, der kører for Mærsks datterselskab B.I.T. i havnebyen Puerto Cortés i det nordlige Honduras. Foto: Søren Zeuth Jeg forstår ikke, hvorfor Mærsk er så afvisende, siger Hector Vasquez, formand for 300 chauffører, der kører for Mærsks datterselskab B.I.T. i havnebyen Puerto Cortés i det nordlige Honduras. Foto: Søren Zeuth

Efter to måneders dialog har de 300 chauffører, der kører containere for A.P. Møller-Mærsk i det nordlige Honduras, endnu ikke opnået en aftale med det danske selskab.

Forhandlingerne mellem chaufførerne og Mærsk begyndte i november sidste år efter hård kritik af løn- og arbejdsforhold og trusler om strejke fra chaufførernes fagforening, Sinamequiph.

Håb om fælles overenskomst

Chaufførernes aftaler med Mærsks datterselskab, BIT, udløb til nytår, og der er endnu ikke underskrevet nye kontrakter. De 300 chauffører ønsker at udskifte de individuelle kontrakter med en kollektiv overenskomst. De ser nemlig Mærsk som deres reelle arbejdsgiver.

- Der er ingen tegn på, at chaufførerne ønsker at underskrive nye individuelle kontrakter. Håbet er en fælles overenskomst, der sikrer bedre arbejdsforhold, fortæller Erasto Reyes, der er rådgiver for 3F i Honduras.

- Det bliver ikke let, men der er er store forhåbninger om, at dialogen med Mærsk bærer frugt. Selskabet har ændret opførsel over for arbejderne. BIT viser mere respekt og fremtræder mere fleksibelt, efter at parterne er mødtes og har diskuteret forholdene, siger Erasto Reyes.

Ansatte eller selvstændige chauffører

Chaufførerne har de seneste år haft status som selvstændige firmaer over for BIT. Det ønsker A.P. Møller-Mærsk tilsyneladende at fortsætte med. Den danske direktør, Hans Peter Glipman, nøjes med denne skriftlige kommentar til sagen:

- BIT Honduras startede i december 2006 en proces med at forny servicekontrakter med forskellige vognmandsforretninger - det gælder både nuværende og nye samarbejdspartnere. Denne proces forventes at fortsætte gennem første kvartal 2007.

Vi blev presset til at skrive under

Der er dog intet, der tyder på, at chaufførerne uden videre skriver under på de individuelle aftaler.

- Sidste år blev vi presset til at skrive under på individuelle kontrakter, som vi ikke engang kendte indholdet af. Den situation skal ikke gentage sig, siger Hector Vasques, formand for før Mærsks chauffører i Sinamequiph.
Han oplyser, at flere chauffører er utilfredse med en række nye krav fra BIT, blandt andet om nye radioer i lastbilerne.