Mærsk betaler chauffører 34 millioner i erstatning
Det amerikanske Mærsk-selskab, BTT, indrømmer fejl i kontrakter med lastbilchauffører.
Mærsk-direktør deltager i fagligt møde med transportarbejdere fra hele verden. (Arkivfoto) A.P. Møller-Mærsks datterselskab, Bridge Terminal Transport (BTT), har accepteret at betale en række selvkørende chauffører 6,25 millioner dollars (34,6 millioner kroner) i en aftale med chaufførernes forening, OOIDA.
I juni 2004 lagde OOIDA og syv chauffører sag an mod BTT. Sagen blev ført på vegne af i alt 6000 chauffører, der har arbejdet for BTT.
Chaufførerne anklagede BTT for at have tegnet ulovlige leasing-kontrakter, der kostede chaufførerne ekstra høje udgifter til gebyr og brændstof og gjorde det muligt for selskaberne at ændre raterne løbende i perioden 2000-2005.
Chaufførerne krævede oprindeligt 138 millioner kroner i erstatning af Mærsk.
Chauffører ønsker ændringer nu
Advokat David A. Cohen, der har ført sagen for OOIDA, er tilfreds med aftalen:
- Vi ønskede at ændre BTT’s opførsel med øjeblikkelig virkning. Selskabet lover nu konkrete ændringer i deres kontrakter og behandling af chauffører fremover. Og hvis de ikke overholder det, vender vi tilbage til retten, siger David A. Cohen.
BTT har lovet at informere chaufførerne om deres vilkår og muligheder for kompensation for udgifter hver tredje måned fremover.
Mærsk vil rette op på fejl
Mærsk-selskabet indrømmer samtidig at have begået fejl.
- Da vi forberedte retssagen, blev vi klar over, at vi har begået fejl, der gør, at vores uafhængige samarbejdspartnere kan tabe penge. I stedet for at skændes om det, ville vi hellere rette op på de fejl, der har været, siger BT’s direktær Phil Connors til Land Line Magazine.
David A. Cohen er overbevist om, at BTT vil overholde sin del af aftalen:
- Jeg tror, at BTT også har taget hensyn til sin forretning: Der er mangel på chauffører for tiden, så de har brug for folk. Samtidig kunne BTT have risikeret at skulle betale et endnu større beløb i erstatning.
En retshøring den 4. juni skal godkende aftalen, før den kan træde i kraft.