Mærsk-konflikt i Honduras spidser til

Mærsk vil ikke give aktionerende chauffører deres arbejde tilbage og trues nu med landsdækkende boykot i Honduras. 3F støtter den lokale fagforenings krav om forhandlinger.

100 chauffører blokerede i sidste uge Mærsks containere i Mellemamerikas største havn, Puerto Cortés.  (Eva Rasmussen.)100 chauffører blokerede i sidste uge Mærsks containere i Mellemamerikas største havn, Puerto Cortés. (Eva Rasmussen.)

Konflikten mellem 100 chauffører og Mærsk i Honduras spidser til efter et mæglingsmøde tirsdag aften.

- Der er ikke længere arbejde til jer. Mærsk har allerede skrevet kontrakt med andre. Det var budskabet fra formanden for Handelskammeret i det nordlige Honduras, Oscar Galeano, til 100 medlemmer af lastbilchaufførernes fagforening, SINAMEQUIPH.

Chaufførerne mistede deres opgaver for det danske selskab 1. februar.

To dages blokade

I sidste uge blokerede chaufførerne Mærsks containere til og fra Mellemamerikas største havn, Puerto Cortés fra torsdag eftermiddag til lørdag formiddag

Blokaden var et svar på, at over 70 chauffører havde mistet deres opgaver for Mærsk. Antallet voksede undervejs til 100. Honduras regering greb lørdag ind i konflikten med et løfte om et mæglingsmøde ledet af formanden for Handelskammeret.

Skuffet over møde

- Vi havde ventet en konkret forhandling om at komme i arbejde igen, men blev mødt med en stort set tavs repræsentant for Mærsks datterselskab B.I.T., som er vores daglige kontakt, og en uacceptabel partiskhed fra mægleren, formanden for Handelskammeret. Han mødtes udelukkende med repræsentanter for Mærsk forud for forligsmødet, siger Héctor Vásquez, formand for SINAMEQUIPH’s Mærsk-gruppe.

Resultatet af mødet blev en aftale om at mødes igen, men uden dato og dagsorden.

Truer med boykot

- Vi skal have et nyt møde og et positivt resultat senest om en uge. Hvis Mærsk holder fast i at sende 100 medlemmer af SINAMEQUIPH ud i kulden, bliver firmaet mødt af en landsdækkende boykot. På mødet i dag undervurderede det danske firma og den såkaldte mægler vores styrke., siger SINAMEQUIPH’s formand Erasmo Flores.

Udebliver resultaterne, skal stormagasinerne i USA ikke regne med at få cowboybukser fra Honduras eksportzoner i den nærmeste fremtid.

Børn af chauffører må undvære skolen

Mange af de 100 chauffører er desperate. Mærsks opsigelse falder sammen med skoleårets start i Honduras. Det betyder, at mange af chaufførernes børn må droppe skoleåret, da forældrene ikke har penge til at betale for deres indskrivning.

Chaufførerne er formelt set selvstændige, men arbejder kun for Mærsk. Deres individuelle kontrakter udløb ved årsskiftet, og de kunne ikke blive enige med selskabet om nye kontrakter.

Chaufførerne har siden august klaget over faldende løn og dårlige arbejdsforhold, ønsker en kollektiv overenskomst og rettigheder som lønmodtagere i stedet.

3F støtter krav om forhandlinger

3F støtter chaufførernes krav om forhandlinger om en kollektiv overenskomst:

- Det er et globalt problem, at selvstændige arbejdere – self employed, som de kaldes internationalt - reelt arbejder på lønmodtagervilkår, men uden de samme rettigheder som ansatte har. Jeg mener, at Mærsk bør forhandle med SINAMEQUIPH om at opnå en kollektiv aftale, siger Sune Bøgh, international sekretær i 3F.

For at have en mulighed for at stille fælles krav, indtil en overenskomst er på plads, har fagforeningen imidlertid besluttet at danne et kooperativt firma ved navn Placotransph, der kan indgå kontrakter med Mærsk.

3F og Mellemfolkeligt Samvirke støtter SINAMEQUIPH gennem solidaritetsprojekter i Mellemamerika.