3F anker gidselsag
Tabt dom om erstatning til fire søfolk efter kapring af det danske skib Danica White skal i Østre Landsret. Sagen om rederiets ansvar er anket af 3F.
I 2007 blev besætningen holdt som gidsler på Danica White i 83 døgn. (Foto: H. Folmer & Co.) I august måtte fire søfolk spejde meget langt efter erstatning for 83 døgn som gidsler på skibet Danica White.
Sømændene og 3F fik ganske vist ret i, at kaptajnen og dermed rederiet havde udvist uagtsomhed før kapringen. Men tabte alligevel retssagen om erstatning hos dommerne i Københavns Byret. Nu har 3F anket sagen mod rederiet Folmer & Co. til Østre Landsret.
Dermed skal endnu en domstol vurdere krav om erstatning på mere end en million kroner til søfolkene.
Forkert dom
I sagen fra byretten blev det blandt andet slået fast, at kaptajnen og dermed rederiet Folmer & Co. havde handlet uagtsomt.
Men retten fandt ikke, at 3F og sømændene havde leveret nok beviser for, at rederiet kunne have forhindret kapringen. Den og andre præmisser, mener 3F's Transportgruppe, er lodret forkert:
- Det er en forkert vægtning af præmisserne i sagen. Normalt er det ikke op til en ansat at bevise en arbejdsgivers ansvar, når noget går galt på en arbejdsplads og ender i en ulykke. Det må være arbejdsgiveren, der skal bevise, at han ikke har et ansvar, når en ulykke er sket, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Systematisk svigt
3F gør opmærksom på, at rederiet Folmer & Co. var berygtet for dårlig sikkerhed allerede før kapringen. Kort tid før gidseldramaet på Danica White ud for Somalias kyst fratog myndighederne Folmer & Co. retten til at stå for sikkerheden om bord på rederiets skibe.
- Noget af det vigtigste, der gik galt, var manglende udkig. Det er rederiets klare ansvar. Udkig kunne have sikret, at piraterne var blevet opdaget tidligere, så besætningen kunne have taget forholdsregler, siger Henrik Berlau.
Han peger på, at netop mangel på udkig ofte var et problem på skibe ejet af Folmer & Co og var en af årsagerne til, at rederiet fik frataget sin sikkerhedsgodkendelse af Søfartsstyrelsen.