Ansatte: Alt var kaos hos Falck
Syge borgere og Århus Kommune blev snydt af Falck Jobservice, fortæller flere tidligere medarbejdere. Falck afviser kritikken.
- Hverken etisk eller fagligt leverer Falck varen, siger socialrådgiver Birgit Mark, som for firmaet har behandlet borgeres sager om sygedagpenge i Århus. (Foto: Michael Bo Rasmussen) Kaos. Mangel på moral. Massivt overarbejde og stressede medarbejdere. Sådan beskriver en håndfuld personer - med nært kendskab til forholdene – dagligdagen hos Falck Jobservice. Blandt andre 49-årige Birgit Mark, som har behandlet borgeres sager om sygedagpenge i Århus for firmaet, der er en del af koncernen Falck.
- Det værste er, at vi på vegne af Falck løj over for borgerne og kommunen. Falck Jobservice havde slet ikke de tilbud, som firmaet lovede borgerne og kommunen. Vi har mange gange gjort ledelsen opmærksom på, at Falck solgte en falsk vare, siger socialrådgiveren.
- Hverken etisk eller fagligt leverer Falck varen. Det er simpelthen pinligt. Jeg er flov på fagets vegne, siger Birgit Mark, som begyndte at arbejde med sygedagpengesager i 1994.
Sov på kontoret
Århus Kommune hyrede 1. april Falck Jobservice til at afklare 200 sygemeldte borgere. I løbet af den første måneds tid var hen ved 100 borgere på besøg i det såkaldte Alt-i-Ét-hus i Århus. To ansatte hos Falck skulle behandle sagerne.
- Vi havde et skilt uden for døren, hvor der stod, at vi var syv medarbejdere. Vi spurgte hinanden, hvem de var, for vi kendte dem ikke. Men det så jo ud som om, Falck havde styr på det og personale nok, siger Birgit Mark.
De to ansatte havde massivt overarbejde, sov sommetider på kontoret og knoklede med sagsbehandling i nattøj.
- Jeg var i evig stresstilstand. Jeg troede på ideen og ydede det bedste, jeg havde lært. Men efter et par måneder bredte frustrationerne sig, da vi ikke fik de medarbejdere og den jobkonsulent, der var lovet, siger Birgit Mark, som Falck fyrede lige efter, hun vendte tilbage fra ferie.
Falck afviser kritik
Falck Jobservice hyrede undervejs flere personer til at løse opgaven med sygemeldte borgere. Nyhedsbrevet 3F har talt med flere, som har arbejdet for Falck med projektet i Århus. Kun Birgit Mark ønsker at stå frem med sin viden. De andre frygter, at deres udtalelser vil skabe problemer for deres karriere.
Udviklingsdirektør i Falck Finn Rosenthal afviser, at Falck Jobservice har leveret en falsk vare:
- Det kommer bag på mig, at vi ikke skulle have gjort de ting, vi har lovet. Det er ikke mit billede af tingene, siger han.
Hverken Falck eller Århus Kommune vil oplyse, hvad Falcks honorar har været.