Boom i salg af fair trade-produkter
Samvittigheden er i højere grad med på slæb, når vi handler. Fair trade-organisationen Max Havelaar forventer en stigning i salg på 50 procent i år, oplyser generalsekretær, Judith Kyst.
Fair trade-produkter boomer. Her er det sukker, men ellers er kaffe og kakao især en succes. (Foto: Kennet Havgaard / Max Havelaar.) Salget af fair trade-produkter boomer. Verdens forbrugere er i højere grad end før parate til at betale mere for varer, der er produceret under ordentlige forhold. Sidste år blev der købt for 12 milliarder kroner, og det er især kakao, der trækker salget op.
Herhjemme er de danske indkøbsvogne også fyldt op af ”etiske varer”.
- Sidste år steg salget af Fair Trade-produkter i Danmark med 50 procent, og sådan som omsætningen ser ud nu, får vi en yderligere stigning på 50 procent i 2007, siger generalsekretær i Max Havelaar, Judith Kyst.
Store forhåbninger til Etisk Handel
Hun har samtidig store forhåbninger til foreningen Etisk Handel, der bliver stiftet i februar næste år og som har en lang række erhvervsorganisationer, LO og humanitære organisationer som støtter.
- I alle de år jeg har arbejdet på det her felt, har jeg ikke set et større engagement og en bredere forankring. Foreningen skal sikre partnerskaber mellem for eksempel faglige organisationer og virksomheder, og det vil give danske virksomheder nogle gode værktøjer, når de skal styre deres leverandører. Tidligere måtte virksomhederne så og sige shoppe rundt hos menneskerettighedsorganisationer og fagforbund for at sikre etisk korrekt produktion. Nu bliver al ekspertisen samlet ét sted, siger Judith Kyst.
I 3F siger næstformand Steen Andersen, at den nye forening er et prisværdigt initiativ.
- Det er klart, at det med foreningen bliver nemmere at gennemskue, hvordan de internationale produktionsforhold er. Og vi kan som fagforbund bidrage med mange oplysninger om arbejderrettigheder.
Mere chokolade i vognen
I Danmark er det stadig fair trade varer som kaffe og bananer, der er det store hit. Men der bliver efterhånden også købt mere bæredygtig chokolade, eftersom de to store slikproducenter Toms og Carletti er hoppet med på den ”etiske vogn.”
Generalsekretær Judith Kyst ser også frem til, at to store danske dagligvarekæder rumsterer med markante tiltag i forhold til fair trade-produkter. Hvilke kæder der er tale om, vil Judith Kyst dog ikke afsløre.
Tidligere var den typiske etiske forbruger en velbemidlet kvinde over 40 år fra et storbyområde. I dag er også provinsen og den yngre generation med til at sikre fremgang for de etiske varer.