Masser af sager mod Gartnervikaren
Det fynske vikarbureau Gartnervikaren har erkendt at have snydt ansatte for løn i ti sager i løbet af det seneste halve år.
Vikarbureauet Gartnervikaren har adresse på Middelfartvej 423 i Blommenslyst ved Odense ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Centrale Virksomhedsregister. Men da Nyhedsbrevet 3F besøger adressen, er der intet spor af en virksomhed. (Foto: Morten Halsskov.) Bunkerne med faglige sager mod det fynske firma Gartnervikaren er vokset voldsomt det seneste halve år.
Siden december sidste år har 3F i Odense rejst krav i ti sager og hentet 150.000 kroner til medlemmer, som er blevet snydt for løn, pension og betaling for søgnehelligdage.
- Sagerne mod Gartnervikaren er væltet ind, og så sent som i torsdags fik jeg en ny. Firmaet følger slet ikke overenskomsten og reglerne på arbejdsmarkedet, siger Anna Lise Vindeløv, faglig sekretær hos Odense GOPS, til Nyhedsbrevet 3F.
Illegale rumænere
Blandt de snydte hos Gartnervikaren er en håndfuld danskere. Dermed er det ikke kun
vikarbureauets østeuropæiske ansatte, som ikke får den løn, de har krav på.
I sidste uge kunne Nyhedsbrevet 3F afsløre, at Gartnervikaren formentlig har underbetalt flere af dets ansatte fra Rumænien.
Det drejer sig om 19-årige Sorin Pasca og 23-årige Marius Christensen, som har arbejdet i forskellige fynske gartnerier i op til 12 timer om dagen. 3F Nordhøjfyn har rejst et samlet krav på 111.000 kroner til de to rumænere.
Og ifølge Nyhedsbrevet 3F's oplysninger blev de to - og mindst endnu en rumæner - sat i arbejde uden de nødvendige opholds- og arbejdstilladelser. Derfor meldte 3F Nordhøjfyn ejeren af Gartnervikaren, Kim Lauritzen, til politiet i fredags.
Ejer erkender underbetaling
Kim Lauritzen vedgår over for Nyhedsbrevet 3F, at han har underbetalt sine ansatte i de ti afgjorte sager til i alt 150.000 kroner.
- Jeg indrømmer, at jeg har lavet fejl. Ellers havde jeg ikke betalt pengene. Langt de fleste problemer har været at udfylde kontrakterne korrekt. Som nystartet virksomhed er der meget at se til. Der var nogle problemer i opstartsfasen, siger Kim Lauritzen til Nyhedsbrevet 3F.
Du startede din virksomhed for knap to år siden. Hvor længe varer sådan en opstartsfase?
- En opstartsfase tager ikke ret lang tid. Men i starten kørte jeg og min kone rundt. Og så har jeg startet med østeuropæere for otte-ni måneder siden, og det har startet mine problemer med kontraktudfærdigelsen, siger Kim Lauritzen.
Ejeren af vikarbureauet ærgrer sig over, at han har betalt "temmelig mange penge" for sit medlemskab hos arbejdsgiverforeningen GLS-A. For ifølge Kim Lauritzen er det problemer med de kontrakter, han printer ud fra GLS-A's hjemmeside, som har kostet ham dyrt.
Nyhedsbrevet 3F kender dog til flere tilfælde, hvor ansatte hos Gartnervikaren slet ikke fået et ansættelsesbevis, selv om de har arbejdet flere måneder i vikarbureauet.