Arriva står stejlt på alko-kontrol af ansatte
Buschaufførerne og 3F har længe været villige til at indføre alkohollås i busserne. Men det er for dyrt for Arriva. Selskabet kræver fortsat stikprøvekontroller af samtlige ansatte og nægter dialog.
3F har længe foreslået, at Arriva kan indføre såkaldte alkohol-låse i danske busser, ganske som selskabet har gjort det i Sverige. Arriva står - bakket op af arbejdsgiverne i HTS - så stejlt som overhovedet muligt, når det gælder om at få lov at indføre alkoholtest af 1000 udvalgte medarbejdere hos Arriva hvert år.
Arrivas argument er, at sikkerheden skal forbedres, og at sprut ikke hænger sammen med jobbet som chauffør.
Det er fagforeningerne 3F og FOA helt enige i – og 3F har længe foreslået, at Arriva kan indføre såkaldte alkohol-låse i danske busser, ganske som selskabet har gjort det i Sverige.
Men det er ikke nok for Arriva. Selskabet kræver fortsat adgang til at teste flere hundrede chauffører hver måned ved stikprøver.
Det står klart efter et møde mellem 3F, FOA, Dansk Jernbanearbejderforbund, Arriva og HTS i går onsdag.
- Arriva ønsker ikke dialog med fagbevægelsen og chaufførerne. Selskabet har siden december kørt et spil for galleriet og ikke mindst for pressen. Det er ikke sikkerheden, men muligheden for at kontrollere sine ansatte til bunds, der er det vigtigste for det multinationale selskab, siger Jan Villadsen, forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe
Sikkerhed for dyr
Han forstår ikke Arriva’s argumenter i sagen om alkoholpolitik og sikkerhed i busserne. 3F undrer sig blandt andet meget over udtalelser fra Arriva’s udviklingsdirektør Jens Erik Christiansen til Jyllands-Posten onsdag. Her siger han blandt andet:
- Alkohollåse er en meget dyr løsning for os, men der kan være andre modeller, hvor alle bliver testet. Det undrer mig, at man ikke er gået i dialog om det tidligere.
- Vi har længe villet diskutere alkohollåse. Men for Arriva er det åbenbart prisen, der er afgørende for sikkerheden og for hvilken personalepolitik, man vil byde sine ansatte. Selskabet vil ikke ofre, hvad det koster at indføre alkohollåse i busserne. Men man vil gerne lade de ansatte betale prisen i form af utryghed og risiko for personforfølgelse, siger Jan Villadsen og fortsætter:
- Det undrer mig, at Arriva nu mener, at det er os, der har skiftet holdning. Det er det ikke. Vi har hele tiden været villige til dialog. Det er Arriva, der står fast på at indføre sprit-kontrol efter amerikansk forbillede uden at ville drøfte andre muligheder. Jeg synes desuden, det ser mærkeligt ud, at Arriva-direktøren ikke selv havde tid til at deltage i vores møde om sagen i går.
Forhindrer fornuftig alkoholpolitik
At det er Arriva, som står fast uden at ændre standpunkt bakkes op at HTS. Onsdag eftermiddag gentog arbejdsgiverforeningen sin melding om, at man støtter Arriva og kræver spørgsmålet om adgang til alkoholtest for en faglig voldgift:
- Det giver ikke mening, at fagforeningerne på den ene side bifalder indførelse af alkohollåse i busserne og samtidig vil forhindre, at virksomhederne håndhæver en fornuftig alkoholpolitik ved at foretage stikprøvetest af de ansatte med alkometer, siger Lars William Hansen, der er afdelingsleder i HTS.