3F: Arriva-trusler tager overhånd

To sager om advarsler til tillidsfolk og fyring af chauffør efter tørklædesag er for meget. 3F vil have Arriva til at trække advarsler og fyring tilbage.

På Fyn har Arriva givet to tillidsfolk advarsler for at tale med pressen. 3F kræver advarslerne trukket tilbage og rejser principiel faglig sag. (Arkivfoto)På Fyn har Arriva givet to tillidsfolk advarsler for at tale med pressen. 3F kræver advarslerne trukket tilbage og rejser principiel faglig sag. (Arkivfoto)

Mundkurv til tillidsfolk, advarsler for at tale med pressen om problemer og fyring af chauffør i kølvandet på tørklædesag.

Den slags sager har udløst slagsmål mellem 3F og busgiganten Arriva. Problemerne er opstået på Fyn. Men i 3F's øjne dækker de hele landet.

Det udløser nu principielle faglige sager. I første omgang et fællesmøde med DI.




Træk advarsler tilbage

3F ønsker chauffør, der blev fyret efter sag om tildækket passager, genansat. Og så vil forbundet have trukket advarsler tilbage i to sager om tillidsfolk, der har fået advarsler for at tale med pressen.

- Arrivas politik har taget overhånd. Det kan ikke være rigtigt, at ingen må eller tør udtale sig. Der kommer kun ensidige udlægninger fra Arrivas kommunikationschef. Og det uden at sagerne er afklaret med de tillidsvalgte, siger Jan Aage Hansen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Han mener ikke, at tillidsfolkene har sagt noget forkert. Den ene udtrykte, at chaufførerne skal billettere korrekt. Den anden bekræftede en oplysning om manglende sprogkurser til tyske chauffører.




Arriva: Nødvendig politik:

Jan Wildau, direktør for kommunikation i Arriva, bekræfter advarslerne.

- Vi har en klar regel. Alle ansatte fra direktører til chauffør skal kontakte kommunikationsafdelingen, inden de udtaler sig til pressen. Der er sagt noget forkert i begge sager. Det ville de pågældende have vidst, hvis de havde talt med kommunikationsafdelingen. Men i princippet er det ligegyldigt, siger han.

Reglen er blandt andet indført for at undgå misforståelser og dårlig omtale af Arriva på forkert grundlag. Jan Wildau henviser til, at Arriva har samarbejdsudvalg og sikkerhedsudvalg. Og at sager bør løses der i stedet for i pressen.