Ordblinde snydes for it-hjælp
Lang sagsbehandlingstid i SU-styrelsen betyder, at ordblinde på erhvervsskoler, der har krav på en it-rygsæk, må vente op til 20 uger på den. Ventetiden øger frafaldet. Styrelsen erkender, at den er gal.
Ordblinde venter så længe på en it-rygsæk med hjælpemidler, som de har krav på, at de må opgive at gennemføre deres uddannelse, fordi de ikke kan følge med. Ordblinde elever på en række erhvervsskoler må vente op til 20 uger på it-rygsække. De har krav på og brug for dem, så de kan følge med i undervisningen fra første skoledag. Rygsækken består blandt andet af pc, scanner og ordprogrammer.
På Randers Social- og Sundhedsskole fortæller direktør Vibeke Nielsen om en elev, der næsten var igennem grundforløbet, før it-rygsækken dukkede op.
- Sagsbehandlingen i SU-styrelsen er meget tung og bureaukratisk. Lang sagsbehandlingstid har været et problem længe, men det er blevet helt ekstremt det sidste halve år, siger hun.
Ventetid øger frafald
Når eleverne ikke får it-rygsækkene, som bevilges gennem SU-styrelsen, reagerer de ofte med vrede og frustration, pointerer hun.
- De får modvilje mod skolen. Det ødelægger deres motivation og spænder ben for deres muligheder for at gennemføre uddannelsen, siger Vibeke Nielsen.
Direktør for Danske Erhvervskoler Lars Kunov pointerer, at de lange ventetider er et generelt problem på skolerne.
- Rigtig mange skoler har henvendt sig, og ventetiderne har direkte indflydelse på frafaldet. Der er overhængende risiko for, at de unge falder fra, hvis de ikke får hjælpemidler til tiden, siger han og understreger, at organisationen er i positiv dialog med SU-styrelsen.
Styrelse: Voldsomt pres
Lars Kunov oplyser, at Styrelsen har fremlagt en plan for løsninger.
- Især et forslag om større handlefrihed ude på skolerne til at kunne bevilge it-hjælpemidler er interessant. Det vil kunne afbureaukratisere sagsgangen, siger han.
Styrelseschef i SU-styrelsen Lars Mortensen erkender, at han ikke er glad for ventetiderne.
- Men lange ventetider skyldes, at antallet af ansøgninger fra 2007 til i dag er steget med 90 procent. Vi gør, hvad vi kan, ved at effektivisere sagsgange og it-løsninger, for at dæmme op for stigningen i sagsbehandlingstiden, men det er meget voldsomt. Vi overvejer, om der er andet, vi kan gøre, siger Lars Mortensen, der bekræfter den positive dialog.