Pirater har min ven som gidsel

For første gang i moderne tid er danske søfolk havnet som gidsler hos pirater. Faglig sekretær Morten Bach er ven med en af de fem danske søfolk ombord på "Danica White", og han betegner situationen som "skrækindjagende".

Skudsalver fra det amerikanske krigsskib "USS Carter Hall" er den seneste fysiske kontakt mellem den vestlige verden og den danske coaster "Danica White". Det lykkedes ikke krigsskibet at stoppe "Danica White", der netop var blevet kapret af pirater i farvandet ud for Afrikas Horn 1. juni, og i dag (21. juni, red.) ligger skibet på tredje uge ankret op ud for det lovløse og borgerkrigshærgede land Somalia. Besætningen på fem mand er gidsler ombord, og skiftende vejrmeldinger om temperaturer op til 40 gader er den eneste sikre viden om de forhold, søfolkene må leve under. Til gengæld svirrer det med rygter i pressen om forhandlinger og krav om løsepenge i millionklassen. H. Folmer & Co, der er rederiet bag skibet, er tavs om sagen. Det samme er Udenrigsministeriet, der dog har meldt ud, at besætningen efter omstændighederne angiveligt "har det godt". - Det må vi vælge at tro på. Men det er en skrækindjagende situation at være taget som gidsler af bevæbnede mænd, man måske ikke engang kan kommunikere med. I bedste fald er besætningens største problem usikkerhed, kedsomhed og varmen, siger Morten Bach. Han er faglig sekretær i 3F Sømændene og er ven med en af skibsassistenterne ombord. Dertil har 3F Sømændene yderligere mindst et medlem ombord. Derfor undrer fagforeningen sig over, at den ikke er blevet inddraget: - Ingen taler søfolkenes sag. Det er rederiet, der forhandler med piraterne, og jeg frygter, at det foregår som på et marked, hvor man pranger prisen så langt ned som muligt, siger Morten Bach.

Venter på forklaring

Før han blev faglig sekretær, var han sømand. Dengang - som i dag - kan man som sømand opleve tyverier på skibene foretaget af ubudne gæster fra land og også forberedelser til deciderede piratoverfald. - Så sejlede vi med aflåste luger og døre og med konstant udkig. Samtidig lå brandslanger altid klar til at spule ubudne gæster væk. "Danica White" har ikke været ordentligt forberedt, og med en besætning på fem mand er det umuligt at holde effektivt udkig. Alligevel fik skibet besked på at sejle i et område, hvor der har været mange tilfælde af piratoverfald og gidseltagninger, siger Morten Bach. Han peger på, at den danske coaster har været et oplagt mål på grund af sin langsomme hastighed og lave højde over vand, der har gjort det muligt for piraterne at hive sig ombord fra gummibåde. - Der er mange penge at tjene på at sejle på farvande tæt ved lande, der som Somalia er hærget af krig, fordi der ellers skal sejles en stor omvej. Samtidig er rederiet H. Folmer kendt for at tilsidesætte sikkerheden. Så der venter et regnskab, når besætningen forhåbentlig snart er hjemme, erklærer Morten Bach. - Rederiet har taget en vanvittig satsning med sin besætning ved at sejle i farvandet nær Somalia, siger Morten Bach, faglig sekretær i 3F Sømændene og ven med en af skibsassistenterne ombord på det kaprede skib "Danica White". Rederiet bag "Danica White" hedder H. Folmer & Co. og har et særdeles blakket ry.Det er en skrækindjagende situation at være taget som gidsler af bevæbnede mænd, man måske ikke engang kan kommunikere med

Fem danske skibe overfaldes om året

1700-tallet var sørøvernes storhedstid. "Danica White" er det første danske skib, der i nyere tid er blevet offer for en kapring i internationalt farvand. Ifølge Danmarks Rederiforening har danske skibe gennem de sidste ti år været udsat for fire-fem situationer årligt, der kan kaldes piratoverfald eller forsøg på samme. Overfaldene er af forskellig art lige fra tyveri af gods, reb, maling og proviant fra skibe, der ligger i havn, til røverier af penge fra besætning og skib. Ifølge Rederiforeningen har overfaldene kun få gange resulteret i direkte trusler og vold mod besætningen, og halvdelen af forsøgene på sørøveri er blevet afværget.

Rederi med blakket ry

Rederiet bag "Danica White" hedder H. Folmer & Co. og har et særdeles blakket ry. I maj - kort før kapringen - blev rederiet frataget retten til at være ansvarlig for sikkerhedsledelsen på sine skibe, og Søfartsstyrelsen beordrede rederiets skibe i havn for at få nye sikkerhedsgodkendelser. Samtidig blev ansvaret for sikkerheden på Folmer-skibene overdraget rederiet Erria A/S. Baggrunden var blandt andet 15 alvorlige arbejdsulykker og en dansk skibsassistents død ombord på et Folmer-skib. Da kapringen fandt sted, havde "Danica White" endnu ikke fået ny sikkerhedsgodkendelse. Ifølge Søfartsstyrelsen og til 3F's store undren var det først planlagt til at ske, når skibet anløb Mombasa i Kenya, hvortil skibet var på vej fra den topmoderne arabiske havneby Dubai.