Uddannelse splitter ansatte på nordjyske sygehuse

3F's rengøringsassistenter kæmper for mere uddannelse for hospitalsansatte. Men portørerne fra FOA stritter imod.

Skal rengøringsassistenter alene gøre rent eller skal jobbet gøres bredere? Det spørgsmål splitter rengøringsansatte og portører på nordjyske sygehuse.Skal rengøringsassistenter alene gøre rent eller skal jobbet gøres bredere? Det spørgsmål splitter rengøringsansatte og portører på nordjyske sygehuse.

Skal serviceassistentuddannelsen for ansatte på de nordjyske sygehuse gøres permanent eller lægges på en båre og køres ned i krematoriet?

Det spørgsmål strides 3F og FOA i Nordjylland om i øjeblikket.

Striden handler grundlæggende om faggrænser kontra bedre arbejdsmiljø og bredere kompetencer.

Portørerne ønsker ikke en sammenblanding mellem plejeopgaver og køkken/rengøringsopgaver.

Rengøringsassistenterne ønsker flere og bredere kompetencer, så det hårde, gentagne arbejde med rengøring på hospitalsgangene - og dermed sygdom og nedslidning - kan undgås.

Serviceassistentuddannelsen har i de seneste år kørt som forsøg på Hjørring Sygehus. I efteråret skal politikerne i amtet tage stilling til, om uddannelsen skal gøres permanent. Det har bragt striden mellem FOA's portører og rengøringsassistenter op på overfladen.

- Med uddannelsen bliver vi mere fleksible og kan løse flere forskellige opgaver på hospitalerne. Det er en fordel for arbejdsgiverne og en fordel for vores medlemmer, som kan få en mere varieret arbejdsdag, siger Bodil H. Pedersen, der er næstformand i 3F, Nordøst Vendsyssel.

Imod brede job

Portørerne derimod vil have uddannelsen nedlagt. I stedet for bredere kompetencer ønsker fællestillidsrepræsentant på Aalborg Sygehus, Hans Einsbohr, specialisering.

- Vi mener, at man skal specialisere sig enten inden for pleje eller inden for rengøring og køkkenarbejde. Det er alt for bredt at dække det hele, siger han til Nyhedsbrevet 3F.

Den erfaring deler Yvonne Christensen, næstformand for 3F's offentlige gruppe i Århus, dog ikke. I Århus Amt er der serviceassistenter på alle sygehusene, og selv om der har været indkøringsproblemer i forhold til portørerne, fungerer det i dag, vurderer hun.

- Vores erfaring er, at man kan fastholde fagligheden i alle profilerne som serviceassistent. Portørernes job kan være lige så kedeligt og hårdt som alle andre job. Det er fordeling af det gode og det dårlige arbejde, siger Yvonne Christensen.

Ikke noget for mænd

Portørernes tillidsrepræsentant i Aalborg har dog også andre argumenter imod uddannelsen. Han tror simpelthen ikke, at det er noget for mænd.

- Vi kan ikke få mændene til både at udføre pleje-, rengørings- og køkkenopgaver. Vi tror også, at det kan blive svært at rekruttere nye medarbejdere, hvis man skal igennem en lang uddannelse, siger Hans Einsbohr.

Portørernes holdning bekræfter ifølge Bodil H. Pedersen, at det for dem ikke handler om patienternes ve og vel, men om at opretholde faggrænserne.

- Som serviceassistenter kan vi udføre en del af portørernes arbejde, ligesom de kan udføre nogle andre opgaver, men de ønsker at holde på det stive system, som vi kender i dag, siger Bodil H. Pedersen.

Uddannelsen berettiget

Hun peger på, at en evaluering foretaget af Nordjyllands Amt af forsøgsuddannelsen viser, at serviceassistenterne er den rigtige vej.

Rapporten konkluder blandt andet, at serviceassistentuddannelsen ud fra en samlet vurdering har sin berettigelse. Den konkluderer også, at uddannelsen giver større fleksibilitet og effektivitet, løft i serviceniveauet over for patienterne, skaber større jobtilfredsstillelse, og at den formentlig vil have en positiv effekt på sygefraværet, som ifølge Bodil H. Pedersen med 17 procent er alt for højt.

Evalueringen kritiserer dog samtidig, at alt for mange uddannede serviceassistenter vender tilbage til deres gamle arbejde.

- Det er et problem, men et ledelsesproblem, som vi skal forsøge at løse, siger Bodil H. Pedersen.