Dansk skib fortsat kapret
Det danske skib Danica White og dets fem mand store besætning holdes tilbage af sørøvere ud for Somalias kyst. Det er fortsat uklart, om redning af søfolkene står for døren. 3F efterlyser ansvar fra redere.
- Når først skaden er sket, er det ikke nok, at arbejdsgiverne taler om konvojsejlads og råber efter FN eller internationalt diplomatisk pres. Der må være en plan for, hvad man vil gøre, hvis der sker en kapring, mener forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Henrik Berlau. (H. Folmer & Co.) En sømands værste mareridt udspiller sig i disse dage ud for det borgerkrigshærgede afrikanske land Somalia.
Et sted nær kysten og landets hovedstad Mogadishu befinder det danske skib Danica White sig med sin fem mand store besætning. I weekenden blev skibet kapret af sørøvere, der formodes at stille krav om løsepenge.
Kapringen fandt sted i et farvand, der i mange år har været plaget af pirater. Så sent som 15. maj udsendte det internationale søfartsbureau IMB en advarsel mod at sejle i området 200 sømil fra Somalias kyst.
Advarslen faldt i kølvandet på, at antallet af kapringer i år allerede er nået op på samme niveau som i hele 2006. Kapringen af Danica White er kapring nummer 12 nær Somalia siden nytår, og det til trods for, at Danica White befandt sig omkring 40 sømil uden for den anbefalede grænse.
For en uge siden blev et skib fra Taiwan angrebet og tilbageholdt af pirater ved Somalia. I den forbindelse blev et besætningsmedlem dræbt.
Efterlyser plan
Ifølge dagbladet Politiken har Udenrigsministeriet sat diplomatiet i gang for at løse situationen. Men udover, at der er oprettet en task-force mellem myndighederne og sikret tæt kontakt til rederi og pårørende, er det småt med oplysninger om, hvad der præcist er sat i gang for at hjælpe søfolkene ud af den alvorlige situation.
I samme avis forklarer Danmarks Rederiforening, at man overvejer beskyttet konvojsejlads i områder med risiko for kapringer. Men hidtil har man sat lid til, at et internationalt diplomatisk pres på piraternes hjemstater begynder at virke.
Midt i de manglende oplysninger efterlyser 3F's Transportgruppe ansvar og handling fra arbejdsgiversiden.
- Når først skaden er sket, er det ikke nok, at arbejdsgiverne taler om konvojsejlads og råber efter FN eller internationalt diplomatisk pres. Der må være en plan for, hvad man vil gøre, hvis der sker en kapring. Midler til hurtigt at betale eventuelle løsepenge samt kontakt til antipiratorganisationer er et absolut minimum, når man lader sine søfolk besejle et så farligt område, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Ifølge 3F Sømændene er der mindst to medlemmer af 3F Sømændene ombord på det kaprede skib.
Skandalerederi
Ejeren af Danica White er det berygtede rederi H. Folmer og Co.
For mindre end en måned siden frakendte Søfartsstyrelsen firmaet retten til at drive rederi, blandt andet fordi rederiets skibe har haft 15 arbejdsulykker på halvandet år.
Det er første gang, at et rederi i Danmark er blevet frataget retten til at drive rederi. Ifølge Nyhedsbrevet 3F's oplysninger har rederiet løst det problem ved at lade et andet rederi overtage forpligtelserne og ansvaret for at sikkerhedsreglerne bliver overholdt.
Nyhedsbrevet 3F har spurgt Søfartsstyrelsen om, hvorvidt myndighederne har kontrolleret om alt er efter bogen ombord på Danica White, siden H. Folmer og Co blev frakendt retten til selv at drive rederi. Men der er endnu ikke kommet svar fra styrelsen på spørgsmålene.