Tørnæs og Hjort på kollisionskurs
Mens Tørnæs skærer drastisk ned i skolepraktik, så færre tosprogede får uddannelse, vil Hjort genindføre mesterlæren - for at få flere tosprogede i uddannelse.
Ulla Tørnæs har skåret ned på antallet af unge, der begynder i skolepraktik til 1.200 om året. Det rammer især andengenerationsindvandrere, der tvinges ud af erhvervsuddannelse. Ved den ene hånd mon, hvad den anden gør?, spørger SiD's uddannelsessekretær Poul Hansen, efter beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksens (V) forslag om at genindføre mesterlæren for at få flere andengenerationsindvandrere ind på en erhvervsuddannelse.
For samtidig har undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) nemlig skåret antallet af unge, der begynder i skolepraktik ned til 1.200 om året, hvilket omvendt vil tvinge andengenerationsindvandrer ud af erhvervsuddannelse som tidligere beskrevet af Fagbladet/sid.dk
LO-sekretær Harald Børsting ryster også på hovedet.
- Det er helt ude i hampen. Det er ganske uforklarligt, at regeringen vælger at behandle de unge på en så underlig måde, siger han.
Stærkt overrepræsenterede
De nyeste tal på området tal fra Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) viser at tosprogede er stærkt overrepræsenterede i skolepraktik på alle landets tekniske skoler.
Det mærker man især på landets største skolepraktikskole Teknisk Erhvervs Center i København, hvor cirka 35 procent af skolens 900 skolepraktikelever er tosprogede.
Direktør Leif Bille advarer om, at flere andengenerationsindvandrere vil ryge ud af uddannelse og arbejdsmarked, når skolepraktikken skæres ned.
Set med forsker-øjne
Set med forskerøjne er der heller ingen tvivl.
- Skolepraktikken er med til at få flere etniske minoriteter til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Når man skærer på skolepraktikken betyder det, at færre gennemfører. Så det er ikke nogen god ide, men mindre der kompenseres med andre ordinære praktikpladser, siger forskningschef på Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut Hans Hummelgaard.